TRANZIT
Potrivit datelor preliminare pe 2018, Eurowag raporteaza rezultate foarte bune pe partea de rambursare de TVA si alte servicii auxiliare, precum plata taxei de drum, insa carburantul reprezinta in continuare principala sursa de venit a companiei, mai ales ca aceasta investeste constant in extinderea retelei de acceptanta. Dar, pentru ca, asa cum afirma Catalin Profir, Cluster Director Balkans Eurowag, clientii au nevoi din ce in ce mai complexe, „dincolo de simplul pret per litru al carburantului“, compania a inclus in portofoliu si servicii de management de flota, achizitionand in ultimii doi ani 100% din actiunile a doua companii, una dintre ele lider de piata in Republica Ceha, iar cealalta in Slovacia.
Viteza unui business, mai ales in transporturi, creste in fiecare an. Provocarile pietei, optimizarea proceselor, schimbarile din sector, competitia, presiunea pe competitivitate, digitalizarea industriei, pastrarea oamenilor de valoare in afacere si atragerea tinerelor talente genereaza un ritm din ce in ce mai alert. Astfel, daca in trecut puteai conduce o activitate de transport cu decizii luate pe termen lung, principalele atuuri fiind seriozitatea si asigurarea unor servicii competitive si continue, astazi criteriilor de mai sus li se adauga adaptabilitatea - abilitatea unui business de a „lua forma pietei“ in care activeaza, de a fi hiperinformat si flexibil pentru a reusi asta.
In conditiile in care companiilor de transport si logistica li se impun tot mai multe restrictii legate de realizarea unor curse in mod ecologic, care sa protejeze mediul, dar care in acelasi timp sa nu „uzeze“ prea mult soferii, cu evitarea depasirii timpilor de conducere, ele apeleaza tot mai mult la furnizorii de servicii maritime sau feroviare. Aceasta situatie ia amploare si in Romania, dovada cresterea de 10-20% a cifrei de afaceri a celor patru furnizori de bilete de feribot, tuneluri, trenuri sau poduri cu care am stat de vorba: Transcamion, Motis, Affinity Transport Solutions si Trans Ferry. Cifrele s-au majorat in 2018 comparativ cu 2017 si pentru ca acestea ofera servicii complete si flexibile, inclusiv de consultanta, dar si suport in situatii neprevazute precum fenomene meteo, accidente, aglomeratie, greve, cand clientii au nevoie urgent de variante alternative de a-si livra marfurile.
Pentru majoritatea companiilor romanesti de transport, managerul se identifica cu proprietarul afacerii, insa, indiferent de statutul pe care il are, acesta trebuie sa inteleaga perfect ce presupune activitatea, crescand astfel sansele sa-si atinga obiectivele cu care a pornit la drum, „indraznete“, de cele mai multe ori, asa cum le-a numit Decebal Popescu, cunoscut pe piata transporturilor ca managerul Cartrans Preda, dar care, de la inceputul acestui an, a inceput aventura consultantei de management in transporturi, fructificandu-si astfel experienta de peste 15 ani dobandita in aceasta industrie. Cu prilejul conferintei organizate de IFPTR la aniversarea a 20 de ani de activitate, Decebal Popescu a evidentiat importanta instrumentelor potrivite de care are nevoie un manager de transport pentru a putea face, intr-un mod corect, transfer de informatie catre toti membrii echipei, pentru rezultate optime.
Transpotec Logitec devine, de la o editie la alta, o expozitie orientata nu doar spre piata italiana, ci si spre pietele de export. Carosierii autohtoni, desi au capacitati limitate de productie, de ordinul sutelor de unitati pe an, au inteles (dupa criza economica) faptul ca este bine sa isi extinda aria de acoperire, pentru a fi mai putin vulnerabili in contextul unei noi destabilizari majore. Multi dintre ei sunt interesati si de piata romaneasca, unde au inca clienti fideli si unde au facut treaba buna inainte de 2009.