TRANZIT
Pentru a indeplini tintele ambitioase si aproape imposibile impuse de Parlamentul European privind nivelul de poluare al autovehiculelor comerciale inca din 2025, producatorii sunt nevoiti sa accelereze dezvoltarea de camioane pe hidrogen si electrice. Pana la acestea, alternativa oferita de gaz asigura o solutie sustenabila nu numai din punct de vedere al emisiilor, ci si al costurilor, aspect important pentru operatorii de transport. Volvo Trucks a organizat luna trecuta un test drive comparativ intre un camion pe diesel si unul pe LNG, pentru a demonstra eficienta solutiei sale pe gaz. In loc sa mearga pe un motor Otto, precum competitia, producatorul suedez a adaptat motorul diesel de 13 l la gaz, pentru a oferi aceleasi performante dinamice ca un camion conventional, in conditiile unei eficiente cu 40% mai bune. Fiind o solutie complexa, si pretul este pe masura, insa suedezii asigura recuperarea investitiei initiale fata de diesel in numai trei ani si jumatate, la un rulaj de circa 130.000 km pe an si in conditiile in care se circula mult in Germania, unde camioanele pe gaz sunt scutite de „Maut”.
460 CP la 1.400-1.800 rpm
Cuplu maxim: 2.300 Nm la 900-1.400 rpm
Putere maxima VEB+, combinat cu Retarder: 375 kW la 2.300 rpm
Cutie de viteze: I-Shift AT2612F
Suspensie fata/spate: foaie de arc/aer
Axa spate cu reductie simpla, raport de transmisie 2,64-1
Anvelope fata Goodyear Fuelmax 315/70 R 22.5
Anvelope spate: Goodyear Fuelmax 315/70 R 22.5
460 CP la 1.700-1.800 rpm
Cuplu maxim: 2.300 Nm la 1.050-1.300 rpm
Putere maxima VEB+: 375 kW la 2.300 rpm
Cutie de viteze: I-Shift AT2612F
Suspensie fata/spate: foaie de arc/aer
Axa spate cu reductie simpla, raport de transmisie 2,64-1
Anvelope fata Michelin X Line Energy 385/55 R 22.5
Anvelope spate: Michelin X Line Energy 315/70 R 22.5
Amprenta de carbon este mai buna la LNG, insa VECTO nu este inca disponibil pentru gaz. VECTO stabileste o medie a emisiilor pentru toata industria din Europa, care va fi baza pentru pragurile ce vor fi stabilite ulterior pentru 2025-2030. Valorile nu se calculeaza numai in functie de motor, ci si de anvelopele alese, de cabina, remorca etc. „Este o provocare mare pentru toata industria auto. Si, daca nu ne conformam legislatiei pana in 2025, amenzile sunt atat de mari incat am castiga mai multi bani daca tinem camioanele in curte si nu le mai vindem”, a spus Calle Wiman.
Transferul volumelor de marfa transportata de pe sosea pe calea ferata a avut initial ca scop descongestionarea drumurilor si reducerea poluarii, dar, in conditiile in care cantitatea de marfuri creste, iar criza de soferi dureaza de ani buni, poate fi o solutie si la problema lipsei de personal. Pentru a afla daca intermodalul a rezolvat macar in parte criza de soferi si cum anume, sau daca are potential pe termen mediu sa faca asta, am stat de vorba cu managerii a trei firme de transport cu activitate in Romania.