TRANZIT
In perioada 20 aprilie-19 mai 2019, exporturile inregistrate de barometrul TimoCom au scazut, comparativ cu luna anterioara, inregistrand cel mai mic nivel de anul acesta, in paralel cu o majorare substantiala a importurilor.
Singurele cresteri ale expedierilor, in relatiile legate de Romania, s-au inregistrat in Austria, unde s-a ajuns la un raport marfa/camion de 7/93, fata de 4/96, cu o luna in urma, in Cehia si Belgia, unde s-a ajuns de la 5/95, luna trecuta, la 7/93, respectiv 6/94. De cealalta parte, cele mai accentuate scaderi au fost inregistrate pe Germania (de la 17/83 luna trecuta la 9/91) si Ungaria (de la 15/85 la 10/90).
In ceea ce priveste intrarile inregistrate pe bursa TimoCom, cresteri au fost raportate aproape pe toate relatiile legate de Romania, cu un maxim in relatia cu Olanda, unde s-a ajuns la 30/70, de la 15/85 cu o luna in urma. In acest timp, singurele scaderi ale volumului de import s-au inregistrat pe Ungaria, de la 25/75, cu o luna in urma, la 19/81, si pe Austria (de la 27/73 la 24/76).
„Mai multi emu au explodat intr-un nor de pene“, explica soferul unui tren rutier de 53,5 m cand il intrebam de ce are sange in partea din fata a camionului sau Mack cu bot. Dar sigur ca emu nu sunt principalul motiv pentru care toate vehiculele grele din Australia sunt echipate cu bull-bar (aka-roo-bar). Aici sunt mult mai multi canguri decat oameni si ei au obiceiul obraznic de a sari in fata camioanelor. Iar daca lovesti un cangur la viteza de 100 km/h asta va produce daune serioase. Chiar si cu un bull-bar, probabil ca impactul va distruge ansamblul farurilor si atunci carcasa are toate „sansele“ sa cada sub camion, atragand si alte componente.
Este usor sa te ingrijorezi cand conduci un tren rutier si dai cu spatele, din cauza multiplelor puncte de articulatie, dar exista o regula de aur pe care trebuie sa o urmezi: de fiecare data cand adaugi un punct de articulatie schimbi modul in care invarti de volan.
La B-double (cu doua puncte de articulatie): daca vrei ca semiremorca sa mearga la dreapta, mana dreapta e in jos si invers.
La B-triple (cu trei puncte de articulatie): daca vrei ca semiremorca sa mearga spre dreapta, mana stanga e jos si invers.
La BAAB quad (cu cinci puncte de articulatie) - atasarea unui dolly aduce doua noi puncte de articulatie. Deci, la fel ca la B-triple, daca vrei ca semiremorca sa o ia la dreapta, mana stanga e sus si invers.
In trecut trenurile rutiere aveau distante de oprire similare cu cele ale omonimelor lor de pe calea ferata.
Dar in ultimii ani lucrurile s-au imbunatatit considerabil. Manton spune ca un ansamblu tipic format dintr-un camion Volvo si o semiremorca, de 43 t, va opri in 170 m cand circula cu 90 km/h sau in 195 m la 100 km/h, in timp ce unul de 120 t va avea nevoie de 250-300 m.
Volvo este prezent in Australia din 1996 si din 1972 are la Brisbane o fabrica de asamblare a camioanelor de care compania este foarte mandra, asa cum arata inscriptionarea vehiculului cu verde si galben.
Pe poarta acestui centru de productie ies modele FM, FH si FH16 care folosesc 30% componente locale. Dar gasirea unor furnizori australieni a fost o provocare la inceput, deoarece industria producatoare de masini fusese decimata. Toyota, Holden si Ford isi incetasera fabricarea de autovehicule, ceea ce a dus la inchiderea unor furnizori de piese.
In fabrica Volvo lucreaza 560 de angajati, la care se adauga cei 50 de ingineri de la departamentul de Cercetare si Dezvoltare.