TRANZIT
Asa cum a promis, Ford Trucks isi continua politica de extindere pe pietele europene, o atentie deosebita fiind acordata dezvoltarii retelei de service, pentru a veni in sprijinul operatorilor de transport international. Livrarile de F-Max au inceput de cateva luni, iar volumele cresc armonizat cu reteaua internationala after-sales. Si in Romania Ford Trucks a inregistrat rezultate foarte bune in ultimul an, distribuitorul Cefin Trucks dublandu-si cifra de afaceri realizata din vanzari. Estimarile sunt optimiste si pentru perioada urmatoare, iar obiectivul pe cinci ani este ca investitiile in after-sales sa atinga 20 de milioane de euro.
Transportul de produse proaspete este de multe ori mai sensibil si mai pretentios chiar decat cel de componente auto in privinta punctualitatii la livrare. Dar, daca in automotive exista numeroase firme romanesti cu experienta bogata, nu acelasi lucru se poate spune despre distributia de fructe. Acesta - alaturi de modelul firmei-mama Citronex, din Polonia - este motivul pentru care furnizorul de banane Yellow Fresh Fruits prefera sa lucreze preponderent cu flota proprie, care intr-un an de activitate a ajuns la 15 unitati si va fi extinsa in toamna cu inca 10, deci un ritm de crestere foarte rapid. Fara flota proprie e mai greu sa livrezi produse sensibile in conditii de calitate si punctualitate, ca sa nu mai vorbim de faptul ca uneori de sarbatori, cand vanzarile cresc, sunt greu de gasit subcontractori pentru ca soferii prefera sa aiba zile libere.
In conditiile in care transportatorii de marfuri generale, la prelata, se descurca tot mai greu din cauza preturilor neacoperitoare, restrictiilor impuse de statele vestice si lipsei de conducatori auto, nu e de mirare ca cei care activeaza pe o nisa precum cea a transporturilor agabaritice sunt tot mai tematori in pasii pe care ii fac, ezitand sa mai investeasca in trailerele deloc ieftine, adesea fiind nevoiti sa bata in retragere. In acest context, au supravietuit in ultimii ani, si chiar s-au extins, cei care au putut sa isi faca un plan de bataie pe termen lung, avand la baza o educatie economica, cei care au stiut sa isi calculeze punctual tarifele pe fiecare cursa speciala, cu marjele de rigoare impuse de un domeniu imprevizibil, si mai ales cei care si-au eficientizat activitatile din ograda proprie. Venim aici cu exemplul companiei Emy&Laura Spedition, din Targu-Mures, care, avand la carma un olimpic la matematica-informatica, si-a creat propriile programe informatice pentru calculul de preturi pe baza unor indicatori, dar si programe de eficientizare a activitatilor, cu focus pe ideea ca „din neatentie se poate cheltui foarte mult, insa cu o atentie sporita se poate economisi foarte mult“. La fel, completarea parcului auto cu ansambluri in toate configuratiile a fost gandita in mod continuu, pentru a satisface cerintele pietei si ale clientilor si a nu fi nevoit sa raspunda „nu se poate“, intelegand in acelasi timp ca o investitie de peste 600.000 de euro intr-un singur ansamblu - cel mai mare si diversificat al companiei - chiar daca nu se poate amortiza foarte curand, poate atrage cu usurinta volume de transport pentru ansamblurile de dimensiuni medii si mici.
Renault Trucks si Renault Sport Racing au colaborat pentru a produce modelul T High Renault Sport Racing, o serie speciala dedicata transportului pe distante lungi, vopsita in galben Sirius sidefat - culoarea iconica a echipei F1 Renault Sport Racing - si limitata la numai 99 de vehicule. Unul dintre aceste exemplare, al zecelea, a ajuns si in Romana, fiind livrat firmei pitestene Alexandra si David, care mai are in flota patru camioane Renault Trucks si a apreciat la modelul Sport Racing mai ales dotarea standard bogata si faptul ca atrage toate privirile pe sosea.
Vehiculele din aceasta serie speciala au intr-adevar un aspect elegant si sportiv, diferite texturi si nuante de negru - oglinzile laterale cu un strat de vopsea neagra stralucitoare si sigla si grila radiatorului - contrastand cu galbenul cabinei. Pentru a sublinia designul sportiv al camionului, elementele in carouri galben-negru sunt prezente si pe deflectoarele laterale, fiecare din cele 99 de unitati are o placuta numerotata de identificare, tot de culoare neagra, rotile sunt din otel galben cu negru Renault Sport Racing, garniturile de usa sunt negru cu galben, parasolarul este negru stralucitor cu liziera galben Sirius, in timp ce partea fata si avertizoarele pneumatice de pavilion sunt de culoare neagra, iar compartimentul exterior de depozitare are culoarea cabinei.
In pofida faptului ca este o companie de succes, cu o cifra de afaceri majorata anul trecut cu 20% si cu o rata a profitabilitatii mai mare cu 30% comparativ cu 2017, firma mureseana MC Trans are planuri de relocare a activitatii de transport din Romania intr-una din tarile vestice. Plecand de la experienta detinerii unei filiale in Ungaria, unde lucrurile merg un pic mai bine, dar nu chiar ca in Occident, cei doi proprietari ai companiei, Mircea Cozma si Lucian Straia, au hotarat ca singura solutie de a supravietui pe piata actuala de transport, lipsita de predictibilitate si sub amenintarea Pachetului Mobilitate, este mutarea activitatilor in vest, constienti fiind ca profitul final ar putea fi mai mic, insa mai sigur. Investitiile vor continua in paralel si in Romania, in domenii conexe transporturilor, compania urmand sa deschida la Targu Mures un atelier multimarca ce va oferi servicii si pentru terti.