TRANZIT
Planurile politicienilor europeni de a accelera decarbonizarea ar putea avea, teoretic, efecte si asupra crizei de soferi. Specialistii germani estimeaza ca electrificarea va duce la disparitia a peste 300.000 de locuri de munca in industria auto. Muncitori din fabricile producatoare de motoare si componente de motor - pistoane, sisteme de injectie, blocuri motor - si transmisii, dar si mecanici din service-urile auto vor trebui sa se reprofileze daca Germania nu va reusi sa inceapa sa produca baterii electrice, principala componenta a vehiculelor electrice, fabricate acum aproape exclusiv in China.
Pachetul Mobilitate 1 a intrat deja in procedura de Trilog, prima consultare intre Parlamentul European si Consiliul Europei urmand a avea loc peste doar cateva zile, pe 4 si 5 noiembrie. Elaborat fara a se respecta regulile de baza, fara un studiu de impact si cu o consultare pripita a statelor membre, noul set de reguli va schimba total piata transporturilor europene, indiferent daca in cadrul negocierilor se va reusi de catre raportorii din umbra, alaturi de reprezentantii statelor estice membri in Consiliul de ministri, introducerea unor compromisuri la articolele sensibile pentru tarile aflate la granita Europei. Cel mai probabil, potrivit eurodeputatului PPE Marian-Jean Marinescu, o varianta finala va fi posibila in toamna anului viitor.
GEFCO Romania a inregistrat o evolutie impresionanta a volumelor de transport in regim de grupaj, ca rezultat al cererii crescute pentru ruta Romania-Germania. Operatiunile companiei au crescut de-a lungul timpului, pana la aproximativ 400 de transporturi zilnice si o zona de acoperire extinsa la nivelul intregii Europe.
In conditiile crizei de soferi profesionisti din ultimii ani, pare de-a dreptul neobisnuit simplul fapt de a avea o flota de 6.960 de camioane, cu atat mai mult visul de a ajunge la 10.000 de camioane si 20.000 de soferi in 2021. Care sunt solutiile ce ii permit companiei lituaniene sa atraga in medie 100 de soferi noi pe saptamana, dar si sa se extinda pana la a fi cel mai mare transportator cu flota proprie din Europa si la a oferi „cel mai mic pret/km posibil si calitate predictibila“, dar si cum se vede de la Vilnius viitorul acestei industrii, am aflat de la Kristian Kaas Mortensen, director responsabil cu parteneriatele strategice in cadrul Girteka.
Deficitul de personal, dezinteresul tinerilor pentru un loc de munca in zona de transport si depozitare, dar mai ales competitia acerba venita din partea companiilor de transport si logistica din vest, acolo unde, in opinia multora, „inca umbla cainii cu covrigii-n coada“, sunt realitati ale pietei muncii din Romania. In acelasi timp, toate acestea reprezinta cele mai mari provocari pentru transportatori si logisticieni deopotriva, nevoiti sa se implice proactiv in recrutare si sa se foloseasca de toate resursele pe care le au la dispozitie pentru a-si atrage forta de munca.