TRANZIT
Industria romaneasca de transport inca nu se poate trezi din socul aprobarii Pachetului Mobilitate I in Trilog, agatandu-se de ultima speranta reprezentata de solicitarea Comisarului transporturilor, Adina Valean, de a se face un studiu de impact asupra mediului al masurii de intoarcere a camioanelor la opt saptamani in tara de origine.
Pentru 2020 au fost alocate 2.008 autorizatii CEMT, dintre care 1.300 pentru camioane indeplinind norma de poluare Euro 5 si 708 pentru Euro 6. Doar 394 de operatori de transport au fost insa admisi la alocare, dupa ce in ultimii doi ani numarul acestora a depasit 400. Nu mai putin de 49 de solicitanti au fost respinsi, principalul motiv fiind lipsa raportarilor utilizarii CEMT-urilor in anul trecut. Ca de obicei, transportatorii consacrati din automotive au fost cei mai interesati de CEMT, datorita oportunitatilor oferite pe relatiile Turcia si Serbia, cei din Republica Moldova fiind mai putini decat in trecut printre cei „serviti” cu CEMT-uri.
Dupa cativa ani buni in transporturi, firmele de profil au fost incurajate sa investeasca atat pentru dezvoltarea afacerii, cat si in sedii noi. Varful de investitie s-a suprapus pentru multi cu scaderea pietei de anul trecut, astfel ca facturile curente au inceput sa fie platite mai greu. Cresterea costurilor de personal, dar si a celor de management generate de schimbarile continue de legislatie la nivel european le-au accentuat problemele de lichiditate firmelor de transport, care oricum se confrunta de mai multi ani cu o mare expunere pe clienti, care platesc in medie la 45-60 de zile dupa ce primesc in original CMR-urile semnate de destinatari. Tema a fost dezbatuta in cadrul Galei Tranzit de pe 1 noiembrie 2019, in paralel cu expertii finantisti de la prezidiu fiind chestionati si transportatorii asupra dificultatilor de plata cu care se confrunta, iar circa 200 dintre ei au acceptat sa ne raspunda la intrebari.
Trecerea treptata la vehiculele electrice a inceput sa fie simtita si de firmele de transport de la noi. Anul trecut, cel mai mult au scazut volumele de transport rutier expres si cursele exceptionale, cu avionul, care au cunoscut o crestere importanta in 2018. Daca o parte dintre transportatorii internationali au simtit anul trecut o scadere doar a volumelor suplimentare fata de cele contractate, altii au afirmat ca au inregistrat scaderi pe toate planurile. Iar predictiile pentru anul acesta sunt de scadere sau, cel mult, de stagnare a pietei automotive. Producatorii auto au anuntat investitii masive in propulsia electrica, ceea ce va determina o presiune si mai mare pe preturile de transport, in conditiile in care costurile au crescut si pentru cursele de import, si pentru cele de export.
Danemarca este una dintre tarile europene cele mai riguroase privind neregulile manifestate de transportatorii rutieri straini pe teritoriul ei, in special in ceea ce priveste detasarea transnationala a soferilor. In 2020, regulile sale vor deveni din ce in ce mai stricte, cu sanctiuni mari pentru cei care le incalca, arata Trasporto Europa. Din ianuarie, Guvernul si Parlamentul au convenit noi reguli privind aplicarea salariului minim danez soferilor straini care desfasoara activitati de cabotaj pe teritoriul danez. Aceste reguli au fost sugerate de asociatia de transportatori DA si uniunea FH.