TRANZIT
In 2018 au fost inmatriculate pentru prima data in Romania, conform statisticilor DRPCIV, 7.736 de autovehicule comerciale cu masa totala maxima autorizata mai mare de 16 t, fata de 6.609 in 2017, adica s-a inregistrat o crestere de 17,05%. In cazul semiremorcilor progresul a fost chiar putin mai mare, de 22,18%, de la 3.673 de unitati in 2017 la 4.488 anul trecut. Cresteri s-au inregistrat si pe segmentele de 3,5 t, de la 16.179 la 17.333 de autovehicule comerciale, si de 6-16 t, de la 316 la 371 de unitati, singura categorie de greutate care nu doar ca e in scadere, dar aproape dispare, fiind cea de 3,5-6 t, unde in 2017 s-au vandut 69 autovehicule, iar anul trecut, doar 35.
Intr-o perioada in care tot discutam despre lipsa acuta de profesionisti, companiile sunt obligate sa gaseasca solutii nu numai pentru a angaja oameni, ci mai ales pentru a-i pastra. Dar, pe cand in firmele din alte sectoare, precum IT, productie sau retail, oamenii pot beneficia si se pot fideliza cu tichete de masa, cadouri, vacante in Romania, abonamente la sala si pensii private, in domeniul transportului soferii nu sunt interesati atunci cand decid sa lucreze pentru o companie decat de pachetul salarial oferit, acceptand conditii de munca mai dificile pentru un venit mai mare. Ca urmare, nu e de mirare daca, dupa o viata sacrificata in camion, acestia se vor „trezi“ cu o pensie de nimic, pentru simplul motiv ca au acceptat si preferat sa lucreze pe salariul minim, plus diurna, atunci cand ar fi putut sa ceara bani mai putini, dar sa beneficieze de o pensie privata sau de asigurari medicale in reteaua privata de sanatate. Unii mai prevazatori au decis ca singura solutie pe termen lung ar fi angajarea si chiar mutarea intr-o alta tara, precum Anglia, Spania sau Italia, acolo unde pot beneficia de o pensie rezonabila, de peste o mie de euro pe luna, dar si de un sistem medical performant, de asigurari care sa acopere inclusiv suspendarea permisului de conducere, si mai ales de un mediu mai putin stresant si mai responsabil, in care angajatorul respecta examenele medicale periodice, intelegand ca fara un sofer sanatos si odihnit compania nu poate prospera.
Pentru a-si atrage si motiva angajatii, multe companii apeleaza la platforme precum BenefitOnline.ro, un magazin online din care angajatii au posibilitatea de a opta singuri, in limita unui buget stabilit de angajator, pentru anumite beneficii extrasalariale. Prin intermediul platformei BenefitOnline.ro, care cuprinde in prezent circa 75.000 de angajati din peste 200 de companii, angajatii pot opta pentru tichete de masa, de transport, contributii la asigurari private sau de viata, dar si pentru beneficii din zona smart experience (sa traga cu pusca sau sa navigheze).
Tichetele de masa, acordate conform prevederilor in vigoare, beneficiaza de deductibilitate si exceptare de la plata taxelor salariale pentru sumele acordate pentru angajatori, iar angajatii platesc cota actuala de 10% aferenta impozitului pe salarii.
De acelasi regim fiscal (taxe 0% pentru angajator si 10% impozit pe venit pentru angajat) beneficiaza si voucherele de vacanta, acordate in cuantum anual maxim de 11.400 de lei.
Romanii care intentioneaza sa plece din tara mai mult de sase luni trebuie sa anunte Fiscul, potrivit unei obligatii ce a intrat in vigoare din 2018. Legislatia prevede trimiterea unei notificari privind intentia lor, respectiv completarea si depunerea unui chestionar de rezidenta fiscala. Chiar daca obligatia nu este noua, de curand aceasta a fost reglementata printr-o Ordonanta de Guverni cu o amenda cuprinsa intre 50 si 100 de lei.