TRANZIT
In perioada 10-13 iunie a avut loc TransportAr, targul care anii trecuti se bucura de o prezenta foarte mare atat in randul expozantilor, cat si al participantilor. De data aceasta, expozitia a oferit o imagine clara a pietei si a aratat cam ce ravagii a facut criza pe segmentul de transport, expozantii fiind in numar foarte redus, iar participantii, mult mai putini.
Targul s-a desfasurat intr-o atmosfera apasatoare si, chiar daca si asa putinii expozanti s-au straduit sa-si aduca noutatile, transportatorii nu s-au inghesuit.
La o luna dupa lansarea noului motor V8 de 730 CP, Scania a organizat un test drive in Germania, la Trier (langa granita cu Luxemburg), pentru a putea vedea la lucru toate cele patru motorizari V8 dezvoltate de producatorul suedez. Am avut la dispozitie sase autovehicule cu motorizare V8, cate unul de 500, 560 si 620 CP si trei de 730 CP, insa configurate cu diferite rapoarte de transmisie. Noul V8 de 730 CP s-a dovedit nu numai extrem de puternic, fiind, de altfel, cel mai puternic motor de camion de la acest moment, ci si foarte silentios, ceea ce face condusul o adevarata placere. Chiar daca putine sosele europene necesita un asemenea motor, sunt companii care-si doresc sa aiba in flota o „piesa“ care te face sa te simti regele soselelor.
In situatia in care volumele de transport sunt in cadere libera, incepand cu mai 2010, ca urmare a aplicarii procedurii de scanare a tuturor camioanelor de marfa care intra pe teritoriul Romaniei din afara UE, s-a inregistrat si o crestere uriasa a timpilor de asteptare la punctele de trecere a frontierelor Romaniei cu Ucraina si Moldova. Cozile din vama Constanta se intind pe kilometri, lucru ce ii nemultumeste pe transportatori si pe importatori, precum si pe clientii finali. Guvernul urmareste astfel sa stavileasca eludarea taxelor vamale si a TVA, care se intampla de regula pe fluxurile de marfuri ieftine venite din Moldova sau China.
In urma situatiei prezentate actionarilor Fiat Group la finalul lui aprilie, Iveco a organizat o conferinta de presa pentru a anunta strategia grupului italian pentru urmatorii cinci ani, in care piata este asteptata sa revina la nivelul lui 2008. Pe langa anuntarea unor facelifturi mai mult sau mai putin pronuntate in 2011-2012 ale Daily si ale gamelor grele, odata cu lansarea noilor generatii de motoare Euro 6, un nou Daily va fi gata in 2013, iar gama grea va fi complet innoita in 2014. Cea mai importanta noutate o reprezinta insa separarea juridica si financiara a diviziilor de autoturisme si de vehicule comerciale, militare si motoare industriale.
In iunie, raportul inregistrat prin bursa Timocom a cunoscut o usoara scadere a traficului de marfuri fata de mai, ajungandu-se la un raport marfa/camioane de 39/61, de la 32/68.
Tot mai putine marfuri merg de la noi catre Bulgaria, scaderea exporturilor catre aceasta destinatie fiind constanta inca din aprilie.
Exporturile au scazut si catre Spania, ajungand aproape la acelasi nivel din primavara, 23/77.
Catre Marea Britanie, desi doua luni exporturile s-au mentinut constante, acum au crescut, ajungand la un raport de 50/50, fata de 37/63.
O importanta crestere s-a vazut si la exporturile catre Austria, care aproape ca s-au dublat fata de mai, dupa ce nivelul acestora a fost mai bine de doua luni in scadere.
Franta a fost luna trecuta o relatie interesanta, unde s-a transportat chiar mai multa marfa decat in primavara.