TRANZIT
TC Truck&Cargo®, una dintre cele mai de succes burse de transport europene, a lansat recent pe piata o noua platforma de licitare, TC eBid®, ce faciliteaza colaborari intre firme care altfel ar avea sanse destul de reduse sa se intalneasca. Este si cazul producatorului francez de bauturi spirtoase La Martiniquaise si al expeditorului german Hinterland. Primul era familiarizat de mai multa vreme cu bursa de transport TimoCom, iar odata cu lansarea platformei TC eBid® conducerea companiei a decis sa testeze programul.
Astfel, a intrat in contact cu Hinterland, iar colaborarea s-a dovedit de succes, urmand sa devina un parteneriat pe termen lung.
Dupa modelul „unde dai si unde crapa“, Ordonanta 43 modificata nu numai ca nu a rezolvat problema camioanelor cu materiale de constructii ce stricau drumurile, asa cum s-a dorit initial, ci a golit buzunarele transportatorilor romani de masini. Chiar din prima zi in care ea a intrat in vigoare, inspectorii CNADNR i-au vanat pe acestia, amendandu-i cu sume imense inca de la intrarea in tara pentru ca vehiculele lor aveau mai mult de 18,75 m, limita maxima de lungime prevazuta, mai nou, in legislatie, pentru care nu se mai permite nici achizitia de AST-uri. Problema a fost dezbatuta luna trecut de UNTRR si patru mari transportatori de vehicule, membri ai asociatiei, impreuna cu reprezentantii Ministerului Transporturilor.
Daca in alte state depasirile de greutate sunt amendate diferit, in functie de cantitatea de marfa in plus, la noi, potrivit Ordonantei 43/1997, orice depasire se amendeaza cu sume cuprinse intre 25.000 si 35.000 de lei.
De exemplu, in Ungaria, daca un transportator este gasit fara autorizatie speciala de transport sau fara sa fi platit taxele necesare, va trebui sa plateasca taxa normala plus de 10 ori taxele normale, drept amenda. Aici nu se plateste nimic pentru depasirea de pana la 500 kg, dar de la 40,51 t taxele se platesc diferentiat pentru fiecare 500 kg de depasire/km.
Euro 6 urmeaza sa fie aprobat cam pe la jumatatea anului viitor, potrivit estimarilor lui Paul Greening, directorul diviziei de emisii si combustibili din cadrul Asociatiei Europene a Producatorilor de Autovehicule (ACEA), ceea ce scurteaza perioada de timp in care statele membre pot acorda stimulente pentru achizitionarea vehiculelor dotate cu noua tehnologie, dat fiind faptul ca aceasta politica poate fi aplicata doar pana la data cand noile norme devin obligatorii, adica sfarsitul lui 2013. In acelasi timp, situatia economica provoaca ingrijorare in randul producatorilor de vehicule comerciale grele, care nu sunt foarte incantati sa investeasca in acest moment sume uriase in cercetarea si dezvoltarea tehnologiei care sa respecte noile cerinte elaborate de CE.
Loviti din plin de criza financiara, producatorii de camioane destinate utilizarii in constructii au inceput sa simta in ultimele luni o usoara dezmortire a pietei, in prezent atingand chiar un prag de stabilizare. Cu costuri in crestere si preturi reduse, au fost mai avantajati cei care au vandut de pe stoc, chiar daca nu au oferit cele mai noi modele.
Cu toate acestea, marii jucatori de pe piata vehiculelor de constructii au investit in continuare in cercetare si in modernizarea produselor din portofoliu, constienti de faptul ca investitiile de acum se vor regasi in cifrele de afaceri de dupa criza.