TRANZIT
Opel a lansat luna trecuta noul Movano, construit pe aceeasi platforma cu Renault Master. Ca si „geamanul” sau francez, Opel Movano propune o sarcina utila crescuta si un design modern si extrem de practic, precum si costuri de operare reduse, atat in ceea ce priveste consumul de combustibil, cat si cheltuielile de intretinere. Pentru a ne convinge de versatilitatea noului model, Opel a organizat un test drive care a combinat incarcari in Bauhaus si in piata de flori din Berlin, precum si un test de franare pe circuitul ADAC din apropiere de capitala germana.
Profitand de invitatia UNTRR de a participa la Expozitia Internationala „Transport. Logistica” de la Chisinau si la intalnirile dintre membrii sai si cei ai AITA (Asociatia Internationala a Transportatorilor Auto din Republica Moldova), am incercat sa descoperim si o parte din tara celor ce se considera frati ai nostri de peste Prut mai mult decat ii consideram noi pe ei. Si, desi am plecat de la Bucuresti cu idei preconcepute, tara si caldele discutii cu moldovenii in fata placintelor aburinde si a unui pahar de vin din cramele incluse in Guiness Book fie pentru lungime, in cazul Milestilor, fie pentru cele doua milioane de sticle de la Cricova, ne-au facut sa ne reconsideram parerile.
Luna trecuta, la Chisinau s-a desfasurat a treia editie a Expozitiei Internationale „Transport. Logistica”, prilej cu care transportatorii romani membri UNTRR au stabilit noi contacte si au pus bazele unor colaborari cu firme de profil din Republica Moldova. Cu aceasta ocazie, UNTRR si AITA (Asociatia Internationala a Transportatorilor Auto din Moldova) au organizat pentru cei prezenti mai multe vizite.
Pe parcursul deplasarii la Chisinau am fost atent primiti atat la sediul Asociatiei, cat si la Centrul de Instruire a Personalului pentru Transporturi Internationale (CIPTI) sau la statia tehnica de testare Cargo-Test.
Din cele 420 de companii inregistrate in Asociatia Internationala a Transportatorilor Auto din Moldova, numai 260 mai folosesc in prezent carnete TIR, dupa scaderea puternica de anul trecut, de 32-35%. La finele lui 2009, piata carnetelor TIR s-a stabilizat la minus 31-32%, iar la inceputul lui 2010 a inceput sa creasca usor. Insa scaderea volumelor, corelata cu cea a tarifelor, de pana la 40%, si cu obtinerea dificila a autorizatiilor, si-a pus amprenta, obligand companiile sa-si deschida filiale in Romania. De aceea, transportatorii moldoveni au profitat de prezenta la cea de-a treia editie a Expozitiei „Transport. Logistica” de la Chisinau a „fratilor” romani, membri UNTRR, ca sa invete din regulile scrise ale transportului comunitar.
Daca ultimul an a adus pentru unele companii de transport, putine la numar, oportunitati de extindere a activitatii sau de reorientare benefica, pentru cele mai multe dintre ele a insemnat restrangerea activitatii, a cheltuielilor si chiar falimentul. Desi faptul ca o firma de transport se plange de dificultati ar putea indeparta clientii, unii inca indraznesc sa-i arate public cu degetul pe rau-platnicii care le ingreuneaza activitatea.
Volumul de transport a inregistrat anul trecut o scadere de 20-30%, in functie de segmentele de piata. Combustibilul sau alimentele, produse absolut necesare, n-au avut scaderi mai mari de 20%, insa industria auto a cazut cu 70-90%, ca si bunurile de larg consum.