TRANZIT
Dupa doi ani de criza severa, piata de transport din Romania incepe sa-si revina. Din octombrie 2008 si pana in prezent au disparut peste 20.000 de camioane licentiate, reprezentand 23% din flota totala inregistrata la noi. Chiar daca unele se mai gasesc inca prin curtile firmelor de transport sau ale dealerilor, cert este ca mii bune de camioane au fost re-exportate in Europa de Vest, atat de catre dealerii de camioane, cat si de firmele de leasing si chiar de societatile de transport care nu si-au mai permis sa plateasca ratele de leasing.
2010 este anul maturizarii pietei de transport din Romania. Firmele mari, in special cele care desfasoara operatiuni atat in transporturi, cat si in logistica si distributie, sunt primele care si-au revenit de pe urma crizei si au pornit sa-si consolideze prezenta pe piata, ocupand locul gol lasat de firmele mici zguduite de perioada lunga in care tarifele au fost mult sub costurile reale ale majoritatii transportatorilor.
Astfel, in primele sase luni din 2010, pentru vehicule cu MTMA peste 12 t, cu 3-4 axe, s-au eliberat 14.428 de roviniete pe 12 luni, 55.139 pe 30 zile, 55.184 pe sapte zile si 1.516.635 pe o zi, in comparatie cu cifrele inregistrate in aceeasi perioada a lui 2009: 17.280 de roviniete pe 12 luni, 54.924 pe 30 de zile, 72.700 pe sapte zile si 1.133.273 de roviniete pe o zi.
Asa cum indica si statistica realizata de APIA, vanzarile de camioane noi de peste 18 t au crescut cu 24,8% fata de prima jumatate a anului trecut, fiind, de altfel, singura categorie de vehicule comerciale care si-a oprit scaderea. Importatorilor de camioane le-a mai venit inima la loc si datorita faptului ca stocurile comandate in 2008 s-au cam epuizat, dar si pentru ca din anumite sectoare de activitate, in special distributie si transport pe distante mari, vin inclusiv cereri de flote. Insa, asa cum ati putut vedea si in articolul anterior, clientii incep sa migreze de la o marca la alta, si astazi pare la fel de greu sa-i pastrezi cum este sa-i castigi. Finantarea in-house poate fi un atu, dar nu este nicidecum suficienta.
Celebrul boxer Muhammad Ali si-a ocupat locul intr-un avion la clasa intai. Cu cateva minute inainte de decolare, insotitoarea de bord l-a rugat sa isi cupleze centura de siguranta. „Superman nu are nevoie de centura de siguranta“, i-a spus Ali. Stewardesa a ezitat un moment, dupa care i-a replicat: „Superman nu are nevoie de avion pentru a se deplasa“. Boxerul a ras si si-a cuplat centura.
Fie ca este vorba de depozite bancare, datele noastre personale pe internet sau de a folosi o bursa de transport, siguranta este adesea asociata cu efort si munca grea si necesita actiuni strategice si de infrastructura necesara.