Utilaje
Chiar inainte de inchiderea editiei, Comisia Europeana a decis sa aprobe finantarile pentru constructia autostrazilor Nadlac-Arad-Orastie-Sibiu de pe Coridorul IV paneuropean, contributia din fonduri europene nerambursabile pentru cele doua obiective fiind de 724 de milioane de euro pentru 2011-2013. In acest context, Anca Boagiu a promis chiar ca in urmatoarele saptamani vor incepe si lucrarile.
Apropierea anului electoral se simte si din faptul ca din autostrada Arad-Timisoara au mai ramas de asfaltat doar 7-8 km, conform declaratiilor unui secretar de stat MTI, iar de la 15 decembrie se va putea si circula pe acest tronson, parte a Coridorului IV, care are ca punct final Berlinul.
Conceptul „Sisteme Inteligente de Transport“ (ITS=Intelligent Transport Systems) se refera la utilizarea tehnologiei informatiei si comunicatiilor in managementul procesului de transport, pentru a-l face mai eficient, mai sigur si mai ecologic, si presupune un complex de aplicatii, servicii si echipamente folosite in toate domeniile: rutier, naval, aerian si feroviar. De promovarea, corelarea cu nivelul national si armonizarea la nivel european a implementarii si integrarii domeniului ITS se ocupa Organizatia Romana pentru implementarea Sistemelor Inteligente de Transport - ITS Romania - iar stadiul la care se afla tara noastra in adoptarea acestor solutii este in concordanta cu tendintele europene. E drept ca rezultatele multora din proiectele incepute deja se vor vedea abia intre 2014 si 2020. Dar ele trebuiau pornite.
Dupa doi ani de criza in care s-a trezit, la fel ca ceilalti producatori europeni de camioane, cu curtea plina de vehicule pe care clientii nu si le-au mai ridicat din lipsa banilor, Tatra renaste din propria cenusa cu un vehicul care poarta, simbolic, numele Phoenix. Noul model, produs cu cabina DAF CF85, motor DAF si cutie de viteze ZF, pune bazele unui parteneriat solid intre producatorul ceh si Paccar, care a si achizitionat 19% din pachetul de actiuni al Tatra. Phoenix va fi vandut atat prin reteaua de dealeri Tatra, cat si prin dealeri DAF, mai ales ca noul camion nu este vazut ca o concurenta a camioanelor DAF de constructii, ci, dimpotriva, ca o completare a portofoliului de produse cu vehicule cu tractiune integrala, de la 4x4 la 12x12, si suspensie independenta. Potrivit oficialilor Tatra, pretul Phoenix va fi in gama superioara a camioanelor europene de constructii, si nicidecum mai ieftin, fiind vorba de un produs specializat.
Sustenabilitatea si competitivitatea transporturilor sunt printre principalele tinte ale Comunitatii in urmatorii 10 ani, asa cum reiese si din Cartea Alba, editia 2011. Si acestea nu pot fi atinse fara o retea adecvata de infrastructura si o utilizare mai inteligenta a ei. In plus, investitiile in domeniu impulsioneaza cresterea economica in general, creeaza locuri de munca si favorizeaza comertul si mobilitatea persoanelor.
La inceputul lui august, MTI a pus capat unei relatii care oricum nu mai era de mult - daca o fi fost vreodata - in firea ei: cea cu Bechtel. Dupa ce in iunie aparusera primele informatii referitoare la intrarea Autostrazii Transilvania in faza de conservare pe termen nelimitat si mutarea unora dintre utilaje pe santiere din alte tari, la inceputul lui august Anca Boagiu a anuntat, dupa o indelunga renegociere a contractului, ca americanii au ramas doar cu tronsonul de 64 km dintre Suplacu de Barcau si Bors, fara ca asta sa insemne penalitati pentru statul roman. In plus, Bechtel s-a angajat, dupa 54 km facuti deja in sapte ani, cu costuri de 1,5 miliarde de euro, sa lucreze de acum cu doar 6,9 milioane de euro/km. Iar statul urmeaza sa plateasca in septembrie prima transa din datoria de circa 50 de milioane de euro - o conditie pentru ca ce s-a discutat la renegociere sa se respecte.