PIATA
Managerii de transport prezenti la Gala Tranzit au fost invitati sa raspunda la cateva intrebari legate de cele mai importante subiecte ale momentului, unel dintre ele fiind criza de soferi care tine deja de ani buni si nu da semne ca s-ar incheia prea curand.
Aproximativ 10% dintre respondenti declara ca nu au gasit inca nicio solutie, iar 9%, ca nu au avut probleme cu lipsa de conducatori auto (multi dintre ei conducand firme care fac transport specializat), nici macar acolo unde e vorba de mers in echipaj. Dintre cei care s-au confruntat cu criza de soferi, dar au reusit sa o depaoeasca total sau partial, 26% au declarat ca au crescut veniturile acestora ca masura luata singura sau impreuna cu altele de natura a motiva angajatii. In unele cazuri cresterea veniturilor nu a adus decat un mic succes, iar in altele ea s-a aplicat numai sau mai ales soferilor cu vechime, care reprezinta un factor de stabilitate pentru firme.
Pentru al doilea an consecutiv, Transporeon a realizat un studiu de piata care a inclus mai multe paliere de sondare, de la capacitate de transport si pret pana la digitalizare si impactul acesteia asupra transporturilor. La studiu au participat peste 1.000 de carausi ce ofera servicii de transport FTL, LTL si grupaje in Europa. Conform studiului, cresterile estimate pentru 2018 au fost confirmate si de rezultatele financiare raportate la finalul anului trecut.
Daca ar fi sa privim anul in care tocmai am intrat strict prin prisma reformei in transporturile rutiere de marfa, Pachetul Mobilitate propus initial de Alianta Statelor Vestice fiind adoptat chiar la finalul anului de Consiliul Miniotrilor de Transport din UE, cu siguranta am vorbi despre un an al incertitudinilor, in care dezvoltarea unei companii de transport nici nu ar putea fi adusa in discutie. Din fericire, lucrurile nu sunt atat de negre precum par, iar carausii romani continua sa isi diversifice activitatea, intrand inclusiv in sfera logisticii, si sa faca investitii in flota si personal, asa cum este cazul Maracana SRL, care a incheiat 2018 cu o cifra de afaceri de 55 de milioane de lei, in crestere cu peste 22% fata de 2017. Plusul a venit din „eficientizare“, substantiv ce devine, tot mai mult, laitmotivul transportatorilor estici.
S-au dus vremurile cand volumele cresteau proportional cu buna calitate a serviciilor prestate, chiar si la transportul cu temperatura controlata, unul mult mai pretentios fata de cel de marfuri generale, dar unde, ca peste tot in acest domeniu, a ajuns sa dicteze pretul. Insa nu aceasta e cea mai mare problema, ci lipsa soferilor care anuleaza din start orice planuri de dezvoltare, asa cum este cazul Jilaveanu Transcom, una dintre cele mai vechi companii de transport de produse cu temperatura controlata din Romania, al carei manager, Florica Jilaveanu, spune ca nu vrea sa mai creasca flota, „chiar daca as putea beneficia de volume mai mari decat am la ora actuala.“ Pentru anul acesta, salvarea a venit in a doua parte, atunci cand au fost angajati sapte soferi, motiv pentru care estimarea cifrei de afaceri este de plus 10%, pana la circa patru milioane de euro.
Kögel a inregistrat in Europa, in primele 11 luni din 2018, o crestere semnificativa, de peste 11%, a vanzarilor de semiremorci noi comparativ cu perioada similara din 2017, in timp ce piata a crescut doar cu 7,7%, asa cum declara directorul executiv Massimo Dodoni. Iar cresterea din Romania este si mai mare, de peste 60% in intregul an 2018, in conditiile in care piata totala de semiremorci noi a crescut cu circa 20% fata de 2017. De la inceputul lui 2019 Kögel are o structura noua de vanzari in tara noastra, in afara de importatorul Hochstaffl, cu sediul in Timisoara.