TRANZIT
Costurile inca reduse si preturile bune ce pot fi obtinute pe relatiile extracomunitare atrag tot mai multi romani. Una din relatiile de interes pentru acestia este Turcia, de unde transportatorii de la noi doresc sa incarce marfa pentru vest sau pentru alte state neocomunitare, precum Iran, Iordania sau Rusia. Piata de transport international din Turcia numara circa 46.000 de camioane, insa dezavantajul turcilor vine din lipsa autorizatiilor de tranzit, problema de care romanii au scapat odata cu integrarea. Pentru a veni in intampinarea transportatorilor care doresc sa se orienteze catre aceasta relatie sau sa-si dezvolte afacerile de aici, luna trecuta UNTRR a invitat cativa membri la targul de transport si logistica Logistrans de la Istanbul.
Noua strategie nationala de export pentru 2010-2014 se va axa pe productia de bunuri ieftine precum software sau produse agricole bio. Iar pietele tintite nu mai sunt statele comunitare, ci China, Brazilia sau India, unde cererea de astfel de produse se pare ca este in crestere.
Strategia noastra de export are in vedere si industria auto, dat fiind succesul la export al vehiculelor Dacia si dezvoltarea productiei Fort. Dacia deja exporta catre Maroc, Nigeria sau Africa de Sud, Africa fiind una din pietele tinta ale producatorului roman pentru anul viitor.
Exporturile sunt baza si la Ford, care va produce la Craiova peste 300.000 de vehicule din 2012, 80% din acestea urmand sa mearga peste hotare.
Imediat dupa intrarea in UE, majoritatea transportatorilor romani a uitat ce insemna bataia pe CEMT-uri si autorizatii, „atentiile“ platite la etajul I si II ale ministerului transporturilor si „jongleriile“ cu CEMT-uri si carnete TIR. Toata lumea s-a bulucit spre Comunitate, transporturile spre est sau Asia fiind neglijate. Doar soferii s-au saturat sa stea cu orele si zilele prin vami! Asa se face ca putini transportatori se inghesuie sa mearga spre Turcia, desi cursele sunt destul de bine platite.
IFPTR a premiat sapte dintre companiile prezente la conferinta organizata de revista Tranzit la Cluj, la inceputul lui octombrie, cu cate un voucher de instruire profesionala, constand intr-un program de pregatire de 12 ore pentru un echipaj format din doi soferi. „Premiantii“ au avut ocazia sa-si testeze limitele in cadrul cursului de Safety Drive, care s-a desfasurat pe 12 octombrie pe poligonul IFPTR de la Targu Mures. Castigatorii premiilor au fost Cartrans Romania, Ahead Logistics, Riwo Transport, Logistics E Van Wijk, Waberer’s, Lucarom si H.Essers.
Dupa ce, in numerele din septembrie, octombrie si noiembrie am prezentat inovatiile prezentate la categoriile Concept, Caroserie, Siguranta, Mediu si Componente, incheiem seria articolelor dedicate Trailer Innovation 2011 cu sistemele inscrise in competitie la Sasiu si Solutii Telematice.
Schmitz Gotha
Axa centrala tandem cu control dinamic al incarcarii pe axa