TRANZIT
Piata de transport din Romania a inceput anul acesta sa dea semne de revenire, comenzile si preturile cresc usor, transportatorii au inceput sa-si faca planuri de viitor, iar unii dintre ei chiar cumpara camioane noi. Este si cazul Vlase Spedition, care de curand a achizitionat 15 Volvo FM cu cabina Globetrotter LXL, primele de acest fel livrate pana acum in Romania, special configurate pentru transportul de cereale si cu cisterne. Conform planurilor, flota companiei va fi marita si innoita anul acesta, dar achizitiile vor continua si anii urmatori.
De multe ori am auzit transportatorii plangandu-se ca retailerii si expeditorii din Comunitate ii trateaza de sus si le ofera tarife nu numai mai mici decat ale firmelor de transport din propriile lor tari, ci chiar semnificativ mai mici decat cele oferite polonezilor, cehilor sau ungurilor. Astfel, chiar daca pot lucra mai ieftin decat vesticii, romanii nu pot fi o concurenta serioasa pentru acestia cata vreme clientii nu-si vor schimba preconceptia potrivit careia romanii sunt „ieftini“, se concureaza puternic intre ei si dau orice, inclusiv profitul lor, pentru a obtine un contract „mare“.
Dupa cinci ani de interdictie, romanii si bulgarii vor putea, de anul viitor, sa faca operatiuni de cabotaj. In urma tratatului de aderare la UE, tara noastra a primit interdictia de cabotaj pentru trei ani, cu posibilitate de prelungire cu inca doi, in cazul in care statele membre se vor opune unei liberalizari in acest sens. Iar cum cele mai multe tari de interes pentru noi nu au fost de acord ca romanii sa poata face cabotaj pe teritoriul lor, perioada de interdictie a fost de cinci ani si se va sfarsi de anul viitor. De atunci, insa, vor trebui respectate regulile UE, respectiv maximum trei operatiuni in decurs de sapte zile.
Costurile de transport sunt influentate de un numar foarte mare de factori, cum ar fi tipul si greutatea marfii, tipul de drum, vechimea parcului, modul de exploatare - mai ales stilul de condus al soferului - marca vehiculelor s.a. In aceste conditii, desi ne-am simtit inspirati mai demult sa disecam costul/km si sa vedem ce pondere are fiecare componenta, dupa modelul realizat in Franta de CNR, nu am avut sorti de izbanda, mai ales ca intentia noastra a fost de a face mai multe astfel de analize, in functie de diverse tipuri de transport.
Reluarea dezbaterilor pe tema impunerii unui pret minim pe kilometru, dezbateri pe care si revista Tranzit le-a gazduit in numarul din martie, a pus din nou sangele in miscare multor firme de profil, care au trimis la redactie punctele lor de vedere, cel mai ades impotriva acestei idei. Va prezentam in paginile urmatoare cele mai pertinente opinii pro si contra, cu promisiunea de a relua tema in numarul urmator, deoarece costul/km si modalitatile de eficientizare a activitatii prin reducerea acestora vor constitui tema principala in cadrul conferintei pe care o organizam la Targu-Mures, pe 1 si 2 aprilie.