TRANZIT
Pe 1 mai, Groeneveld, producatorul olandez de sisteme de gresare automata, sisteme de securitate activa si solutii informatice pentru transport, a aniversat 40 de ani si a promis ca va dedica intregul 2011 intalnirilor cu clientii si presa de specialitate. Una dintre acestea a avut loc luna trecuta la Gorinchem (Olanda), unde a fost inaugurat de curand Groeneveld Experience Center, care permite clientilor, concesionarilor, importatorilor, producatorilor s.a. sa se familiarizeze cu produsele si serviciile companiei, prezentate in actiune, echipand camioane si utilaje.
Asa cum am scris si in numarul trecut, o delegatie UNTRR a participat, in Siria si Iordania, la intalniri cu oficialitati din ministerele de profil, cu reprezentanti ai Camerelor de Comert si Industrie, dar si cu expeditori si transportatori locali. Pentru ca vizita s-a desfasurat intr-o perioada in care in Egipt si Libia tocmai izbucnisera revolte impotriva regimurilor autoritare de la putere, interlocutorii nostri nu au pierdut nicio ocazie de a ne informa ca in tarile lor domnesc linistea si stabilitatea - si asta am remarcat, de altfel, si noi, dar cine poate fi expert in problemele sociale ale unei tari in care a stat doua zile?
In ultima luna am auzit pronuntandu-se des sintagma „Euro 6” in randul producatorilor de camioane, mandri sa comunice clientilor ca sunt capabili sa indeplineasca viitoarele norme europene inca de pe acum.
Reactia transportatorilor romani la conferinta Tranzit de la Targu Mures, vizavi de introducerea Euro 6 si ce presupune aceasta, a fost „Dar ce nevoie avem noi de Euro 6?”
Sigur ca noi, in Romania, sau chiar si in alte tari din Europa, nu avem nevoie de Euro 6. De altfel, cine ar vrea un camion care emite noxe mai putine, dar costa cu 12.000 de euro in plus?
Dupa trei ani foarte grei pentru transportatorii rutieri de marfa din Romania, relansarea economica si disparitia multor firme mici de pe piata le readuce celor care au supravietuit sansa sa revina la tarife care sa le permita si sa faca profit sau investitii. Pentru aceasta, insa, transportatorii trebuie sa nu mai accepte tarifele mici oferite de producatori si case de expeditii, ci sa-si calculeze atent costurile, la care obligatoriu sa adauge o marja de profit de circa 7%. Fara profit, nu vor fi in stare sa-si achizitioneze camioane noi asa cum cere legea, dar si clientii de transport, mai ales ca peste 30% din flota actuala are o vechime de peste 15 ani.
Capacitatea financiara de 50.000 de euro ceruta la licentiere este o modalitate clara de sortare a caselor de expeditii existente pe piata, dar si o filtrare dura a celor care se gandesc sa inceapa o astfel de afacere. Deoarece pentru un nou-venit este destul de greu sa aiba o capacitate financiara similara celei cerute unui transportator cu o flota de aproape noua camioane, respectiv de 9.000 de euro pentru primul si de cate 5.000 pentru fiecare din celelalte. Conditia a fost ceruta pentru ca reprezentantii ARR, care ii licentiaza, sa fie siguri ca expeditorii vor avea din ce sa plateasca transportatorii pe care ii angajeaza, indiferent ca este vorba de o cursa interna sau una internationala si, mai ales, indiferent de volumele intermediate.