ANVELOPE
Se apropie momentul in care, atunci cand vor achizitiona anvelope, clientii vor primi si informatiile privind performantele produsului. Incepand cu 1 noiembrie intra in vigoare regulamentul CE 1222/2009 care prevede etichetarea anvelopelor pe clase energetice. E adevarat ca parametrii de pe eticheta (aderenta pe suprafata uda, rezistenta la rulare si emisii de zgomot) sunt de ajutor, insa foarte importanti sunt si ceilalti indicatori, care nu sunt marcati pe eticheta, printre care randamentul kilometric, aderenta pe drum uscat, stabilitatea in viraje etc. Ca urmare, daca vor sa aiba clienti informati care sa faca achizitii in cunostinta de cauza, vanzatorii de anvelope trebuie sa fie si consultanti si sa le prezinte si celelalte performante.
Continental a clasificat, la 1 iulie 2012, toate anvelopele pentru vehicule comerciale pentru noua eticheta UE, care va deveni obligatorie incepand cu 1 noiembrie a.c. Aceste valori au fost comunicate comerciantilor si utilizatorilor de anvelope.
In vederea noii etichetari, producatorul din Hanovra a testat aproximativ 500 de anvelope pentru camioane si autobuze conform procedurii de verificare impuse de Uniunea Europeana. Au fost stabilite astfel toate valorile relevante pentru a putea realiza clasificarea la fiecare model si dimensiune de anvelopa privind eficienta energetica, aderenta pe carosabil ud si zgomotul extern la rulare.
Daca pentru 2011 producatorii prezenti in tara noastra si dealerii de anvelope anuntau vanzari mult peste nivelul anilor puternic marcati de criza, 2009 si 2010, prima jumatate a acestui an a venit cu volume scazute. Rezultatele sunt in concordanta cu piata: anul trecut companiile de transport au achizitionat multe vehicule second-hand, care trebuiau echipate, iar anul acesta vanzarile de vehicule rulate au scazut pentru simplul motiv ca stocurile de camioane bune sunt aproape epuizate.
ERTMA anunta ca in Europa, anul trecut, au fost recuperate 95% din anvelopele uzate, desi volumul de astfel de anvelope a crescut cu 3% fata de 2010.
Anul trecut, aproape 3,3 milioane de tone de anvelope uzate au fost procesate in mod ecologic.
Dupa sortare, o parte dintre anvelope au fost considerate suficient de bune pentru a fi folosite, sau trimise la resapare, cele ramase fiind reciclate si folosite pentru lucrari publice sau pentru generare de energie in fabrici de ciment sau centrale energetice. In ce priveste destinatia anvelopelor uzate, se observa ca a crescut procentul refolosirii materialelor (0,5%), dar a scazut procentul anvelopelor folosite pentru generarea de energie (-2%). In timp ce transformarea anvelopelor uzate in granule a crescut cu 2%, iar refolosirea in alte scopuri cu 47%, folosirea in lucrarile publice (-10%) sau industrie (-33%) a scazut considerabil.
Cercetatorii Goodyear au descoperit ca daca s-ar folosi ulei de soia in procesul de productie al anvelopelor, acestea ar putea fi folosite cu 10% mai mult, iar producatorii ar folosi mai putin petrol, cu 26 milioane de litri anual.