PIATA
Dupa modelul „unde dai si unde crapa“, Ordonanta 43 modificata nu numai ca nu a rezolvat problema camioanelor cu materiale de constructii ce stricau drumurile, asa cum s-a dorit initial, ci a golit buzunarele transportatorilor romani de masini. Chiar din prima zi in care ea a intrat in vigoare, inspectorii CNADNR i-au vanat pe acestia, amendandu-i cu sume imense inca de la intrarea in tara pentru ca vehiculele lor aveau mai mult de 18,75 m, limita maxima de lungime prevazuta, mai nou, in legislatie, pentru care nu se mai permite nici achizitia de AST-uri. Problema a fost dezbatuta luna trecut de UNTRR si patru mari transportatori de vehicule, membri ai asociatiei, impreuna cu reprezentantii Ministerului Transporturilor.
Euro 6 urmeaza sa fie aprobat cam pe la jumatatea anului viitor, potrivit estimarilor lui Paul Greening, directorul diviziei de emisii si combustibili din cadrul Asociatiei Europene a Producatorilor de Autovehicule (ACEA), ceea ce scurteaza perioada de timp in care statele membre pot acorda stimulente pentru achizitionarea vehiculelor dotate cu noua tehnologie, dat fiind faptul ca aceasta politica poate fi aplicata doar pana la data cand noile norme devin obligatorii, adica sfarsitul lui 2013. In acelasi timp, situatia economica provoaca ingrijorare in randul producatorilor de vehicule comerciale grele, care nu sunt foarte incantati sa investeasca in acest moment sume uriase in cercetarea si dezvoltarea tehnologiei care sa respecte noile cerinte elaborate de CE.
Loviti din plin de criza financiara, producatorii de camioane destinate utilizarii in constructii au inceput sa simta in ultimele luni o usoara dezmortire a pietei, in prezent atingand chiar un prag de stabilizare. Cu costuri in crestere si preturi reduse, au fost mai avantajati cei care au vandut de pe stoc, chiar daca nu au oferit cele mai noi modele.
Cu toate acestea, marii jucatori de pe piata vehiculelor de constructii au investit in continuare in cercetare si in modernizarea produselor din portofoliu, constienti de faptul ca investitiile de acum se vor regasi in cifrele de afaceri de dupa criza.
Criza a afectat grav industria de textile din Romania. Firmele din domeniu au intrat in 2010 purtand povara multor efecte negative din 2009. Numerosi producatori din UE au incetat sa existe, si repercusiunile au fost, evident, transferate catre producatorii si transportatorii romani, sub forma de plati intarziate sau chiar neefectuate, inchiderea unor puncte de lucru, volume mult mai mici etc.
Contractia pietei interne si externe, accesul greu la creditare si cresterea in 2009 a costurilor cu salariile si a cheltuielilor nedeductibile au facut ca multe companii sa reduca numarul de locuri de munca, sa nu lucreze la capacitate sau chiar sa inchida.
Doar una din patru masini inmatriculate in Romania este noua si 56% din vehiculele provenite din afara tarii au peste 10 ani vechime, potrivit lui Brent Valmar, vicepresedintele APIA. Acesta a cerut premierului Emil Boc, in conferinta Mediafax talks about Auto Industry, de la sfarsitul lui aprilie, sa impuna o limita de o masina second-hand/an pentru persoanele fizice si instituirea obligatiei de plata a TVA pentru acestea, cu scopul de a descuraja importul de vehicule rulate si a sustine productia autohtona si comercializarea de unitati noi.