PIATA
Pentru a nu aparea probleme de interpretare a diurnei soferilor drept venit de natura salariala, consultantii PricewaterhouseCoopers atrag atentia asupra unui aspect foarte important care trebuie avut in vedere la intocmirea contractului de munca al soferului: cuantumul si conditiile de acordare a diurnei nu pot fi si nu trebuie sa fie determinate de factori de performanta a muncii, ci strict de prevederile legale in vigoare.
Ca urmare a zvonurilor potrivit carora fiscul ar putea impozita diurnele soferilor, pe motiv ca ei nu sunt mentionati printre categoriile sociale enumerate in art. 1 al HG 518/1995, care precizeaza si nivelul maxim deductibil al diurnei, am solicitat si Biris Goran Consulting SRL un punct de vedere la aceasta posibilitate.
Ruxandra Jianu, Partner, ACCA Biris Goran Consulting SRL, considera ca o asemenea abordare „cu privire la impozitarea diurnelor acordate (de catre agenti economici) personalului trimis in strainatate este una abuziva”.
Dupa introducerea taxei de tranzit al Timisoarei de catre vehiculele grele, prefectul judetului a contestat aceasta decizie si a avut castig de cauza in instanta, dar reprezentantii Primariei au decis, in consecinta, ca niciun camion sa nu mai treaca prin oras lor, masura ce a revoltat si mai mult pe transportatori.
Oricum, pana in prezent, nimeni nu a platit taxa introdusa la inceput de an. Potrivit raspunsului trimis UNTRR de Guvernul Romaniei, Departamentul de afaceri europene, Directiva 99/62/CEE instituie un sistem comun de taxare a vehiculelor grele care folosesc reteaua transeuropeana de drumuri sau o parte a acesteia.
Comenzile de transport s-au redus drastic in ultima vreme, iar transportatorii de pe piata se lupta in a le castiga si de foarte multe ori accepta preturi care nu reflecta deloc realitatea si nu au nicio legatura cu cheltuielile lor. Totusi, se pare ca sunt si transportatori care refuza aceste curse, si de aceea, in unele zone a fost sesizat un deficit de camioane disponibile. Dar, ce e mai grav, din dorinta unora de a-si rotunji veniturile, s-au indesit furturile de marfa sau chiar de camioane. Si atunci toti partenerii au de suferit si nu pierd numai banii, ci si increderea unul in celalalt, iar relatii de afaceri care durau de foarte mult timp se destrama din cauza unui incident de care niciuna dintre parti nu se face vinovata. In plus, tot mai multe curse sunt intermediate, date de la un transportator la altul, poate din dorinta de a mai castiga ceva sau din cauza capacitatii de transport insuficiente.
Poate ca efect al infractionalitatii crescute pe fond de criza, poate din cauza apelor tulburi in care inoata in ultimul timp transportatorii - in sensul lungirii lantului de distributie prin aparitia mai multor intermediari, ceea ce face aproape imposibila depistarea vreunui rauvoitor sau tepar care ar interveni - carausii romani nu se mai simt tentati sa-si diminueze costurile prin renuntarea la asigurarile neobligatorii, cum s-a intamplat anul trecut. Si s-a mai schimbat ceva in atitudinea unora dintre ei fata de asigurari: incheie politele in strainatate. Ele pot chiar sa coste mai putin, dar nu acesta este principalul avantaj, ci faptul ca se simt respectati si sprijiniti la nevoie - ceea ce, de multe ori, nu se intampla in Romania.