PIATA
Operatorii de transport slovaci au reusit, la inceputul anului, eliminarea noii taxe de drum pe care guvernul a impus-o in vederea adunarii de fonduri la bugetul statului. Taxa, gandita sa se aplice pentru autostrazi si drumuri nationale, urma sa inlocuiasca vinieta si ar fi trebuit achitata integral pentru o anumita sectiune de drum odata ce camionul intra pe aceasta, chiar daca parcurgea numai cativa kilometri. Actiunea de protest demarata de asociatia transportatorilor slovaci a avut castig de cauza, carausii obtinand si reducerea pretului motorinei cu 10 centi, pana la 1 euro/l.
Desi asteptate in 2010, normele Euro 6 vor fi intarziate cu cel putin un an, ca urmare a dorintei de unificare a normelor europene cu cele nord-americane si japoneze, ceea ce ar aduce o economie producatorilor globali de autovehicule, care trebuie sa-si dezvolte, testeze si omologheze motoarele dupa trei reguli diferite in toata lumea, cu costuri semnificative.
La sfarsitul lunii trecute, APIA a organizat deja traditionala conferinta de inceput de an, in care a prezentat atat situatia vanzarilor de autovehicule din 2009 si estimarile pentru 2010 - care nu sunt deloc optimiste, ci indica o noua scadere, de peste 10% - cat si contextul general in care isi desfasoara activitatea firmele din sectorul auto, problemele cu care se confrunta si masurile care ar putea fi luate pentru ca acest domeniu de activitate, in care sunt angajate circa 200.000 de persoane, sa nu sufere si mai mult decat anul trecut.
Anul trecut a fost o experienta inedita pentru cei mai multi jucatori de pe piata, criza economica venind dupa o lunga perioada de crestere accelerata a consumului. Firmele de leasing s-au vazut in situatia de a rediscuta conditiile de finantare, de a reesalona contractele si de a prelua o flota impresionanta de vehicule si echipamente. Cum plasarea acesteia pe o piata mica si afectata de criza era imposibila, companiile multinationale au apelat la retele constituite la nivel european, care sa faciliteze remarketarea bunurilor.
In toamna anului trecut a fost publicata in MO Hotararea 1188/2009 pentru modificarea si completarea HG 1164/2007 privind acordarea de ajutoare de minimis pentru dezvoltarea sau modernizarea intreprinderilor. Principalele schimbari sunt majorarea bugetului maxim al schemei de la cinci la 100 de milioane de euro, eliminarea obligativitatii intocmirii, de catre o firma de specialitate, a studiului tehnico-economic anexat cererii de finantare, prezentarea informatiilor minime din cuprinsul studiului tehnico-economic, inclusiv determinarea a trei indicatori de eficienta economica a planului de investitii - solvabilitate, lichiditate, rentabilitatea cifrei de afaceri - si eliminarea, din categoria cheltuielilor eligibile, a investitiilor in imobilizari necorporale.