PIATA
Transporturile spot pot reprezenta intre 5 si 40% din totalul pietei, deci tendintele generale se manifesta si aici, chiar daca, poate, in proportii diferite. Cum a afectat criza economica acest segment si care sunt perspectivele de revigorare am incercat sa aflam de la Dan Cotenescu, directorul BursaTransport, care ne-a vorbit si despre rolul de „educator“ pe care il poate avea o astfel de aplicatie - mai ales ca 97-98% dintre clientii sai sunt firme mici, poate cu un singur camion si cu un management mai putin riguros - despre masurile luate pentru ca platforma informatica sa permita o tranzactionare mai sigura a marfurilor si despre implicarea sa in prevenirea si depistarea fraudelor.
Cum Ordonanta 27 adoptata anul trecut este acum la Parlament, UNTRR si COTAR, cu sprijinul lui Ion Bivolaru, au considerat un prilej bun pentru a incerca includerea aici atat a unor modificari vechi, pe care le-au cerut in alte randuri, dar nu le-au obtinut, cat si a unor prevederi noi. Cele mai importante se refera la pretul de transport, care va trebui sa includa costurile aferente acestuia, si la infiintarea unui Organism Unic de Control, diferit de ARR, deoarece aceasta din urma are si licentierea in portofoliu, dobandind, astfel, puteri nemasurate. In plus, asociatiile doresc prelungirea valabilitatii copiei conforme la 10 ani, asa cum este prevazut in regulamentele comunitare. Dupa finalizarea acestor discutii se va trece, cel mai probabil, si la modificarea normelor de aplicare a Ordonantei 27, care abia au fost aprobate.
Luna trecuta, pe bursa Timocom s-a inregistrat o scadere a importurilor fata de februarie. Cu exceptia Poloniei, importurile au scazut din majoritatea tarilor. Cea mai mare scadere s-a inregistrat la importurile din Franta, unde au ajuns la un raport marfa/camioane de 8/92 de la 44/56, la acelasi nivel cu importurile din Olanda, unde inainte era de la 28/72. Un nivel ridicat al importurilor s-a pastrat pe relatia Bulgaria, de 73/27, in usoara scadere de la 72/28, si din Polonia, unde s-a ajuns la 53/47 de la 49/51.
Pachetul RCA-Casco-CMR ajunge la cateva mii de euro/an/camion, dar, desi ar putea face economii substantiale prin renuntarea la Casco, multe firme continua sa incheie si aceasta asigurare neobligatorie, din motive pe care vi le vom prezenta in cele ce urmeaza. Exista insa si situatii in care reparatiile necesare in urma unui accident sau chiar achizitia unui nou camion costa mai putin decat asigurarea, ceea ce face mai rentabila renuntarea la polita.
De la inceputul anului, Centrum Transport (Valkenswaard), Furtrans Holland (Dordrecht) si Van der Wal Tiel din Gelderland, filialele olandeze ale grupului H.Essers, au fuzionat sub numele H.Essers Transport Company Nederland BV. Prin aceasta grupul de transport belgian doreste sa-si simplifice organizarea interna proprie si sa intareasca mai departe pozitia pe piata europeana a celor trei companii vizate.