PIATA
Costurile de transport sunt influentate de un numar foarte mare de factori, cum ar fi tipul si greutatea marfii, tipul de drum, vechimea parcului, modul de exploatare - mai ales stilul de condus al soferului - marca vehiculelor s.a. In aceste conditii, desi ne-am simtit inspirati mai demult sa disecam costul/km si sa vedem ce pondere are fiecare componenta, dupa modelul realizat in Franta de CNR, nu am avut sorti de izbanda, mai ales ca intentia noastra a fost de a face mai multe astfel de analize, in functie de diverse tipuri de transport.
Reluarea dezbaterilor pe tema impunerii unui pret minim pe kilometru, dezbateri pe care si revista Tranzit le-a gazduit in numarul din martie, a pus din nou sangele in miscare multor firme de profil, care au trimis la redactie punctele lor de vedere, cel mai ades impotriva acestei idei. Va prezentam in paginile urmatoare cele mai pertinente opinii pro si contra, cu promisiunea de a relua tema in numarul urmator, deoarece costul/km si modalitatile de eficientizare a activitatii prin reducerea acestora vor constitui tema principala in cadrul conferintei pe care o organizam la Targu-Mures, pe 1 si 2 aprilie.
Asa cum, probabil, multi dintre dumneavoastra stiu, accesul la piata de transport era limitat in Grecia si nu se putea face decat prin cumpararea licentei de la o firma deja existenta. In aceste conditii, pentru ca transportatorii sa nu poata impune tarife prea mari, care ar fi dus inclusiv la scumpirea produselor la raft, guvernul a incercat sa protejeze populatia impunand un tarif maxim/km.
Desi pana acum romanii si bulgarii erau spaima vesticilor pentru tarifele mici pe care si le puteau permite, cresterea constanta a preturilor, in special la motorina, incepe sa egalizeze nivelul est-vest. Numai la noi si la bulgari aproape jumatate din costuri se duc pe motorina. Polonezii sunt aproape (37%), in timp ce la croati sau austrieci motorina ocupa numai 22-23% din totalul costurilor. Compensam, in schimb, la salariile soferilor, care reprezinta, atat la noi, cat si la bulgari 11% din totalul costurilor. Insa tot mai multi romani sunt interesati sa isi motiveze soferii buni cu venituri cat mai mari, de teama sa nu plece din tara
Anul trecut, din statele membre ale UE, doar sapte au inregistrat cresteri ale exporturilor fata de 2008, iar cel mai bun rezultat l-a avut Romania. Valoarea exporturilor tarii noastre de anul trecut a fost de 37 de miliarde de euro, iar anul acesta ANEIR a anuntat ca se va ajunge la 40 de miliarde de euro. Cele mai vandute produse in 2010 au fost electronicele, urmate de echipamentele industriale.
Potrivit Ministerului Comertului, printre principalii exportatori din UE anul trecut s-au numarat Automobile Dacia, Nokia Romania sau Honeywell Technologies.
Desi anul acesta a inceput in forta cu cresteri atat ale importurilor, cat si ale exporturilor, cel putin exporturile au inceput treptat sa inregistreze scaderi ale volumelor.