Utilaje
Ministrul transportului si infrastructurii, Radu Berceanu, a anuntat ca lucrarile de constructie a Autostrazii Transilvania si a variantei de ocolire Cluj Est vor fi finantate printr-un parteneriat public-privat.
Initial, finantarea acestei autostrazi a fost gandita prin credit furnizor, respectiv antreprenorul avea obligatia sa isi finanteze lucrarile de constructie, iar plata catre acesta se facea ulterior, esalonat.
Revista suedeza Anlegg& Transport a publicat, in colaborare cu OFF-Highway Research, o firma locala specializata in studii de piata, topul primilor 30 de producatori de masini si utilaje de constructii din intreaga lume din perioada 2007-2009. Conform acestor date, se observa cum primele doua locuri raman neschimbate pe parcursul celor trei ani, chiar daca numarul unitatilor fabricate de producatorii care ocupa aceste pozitii s-a redus pana la jumatate sau chiar mai mult, scadere cauzata atat de criza, cat si de faptul ca multi dintre dealerii acestora au fost surprinsi cu mult prea multe utilaje pe stoc.
Dupa ce luna trecuta Rusia, cel de-al patrulea exportator mondial, a anuntat ca circa 20% (9,5 milioane de hectare) din productia de grau era compromisa din cauza secetei, s-a inregistrat pe pietele internationale o crestere abrupta a preturilor pana la peste 200 de euro/t de grau. Acest lucru poate insemna ca fermierii romani ar putea primi mai multe cereri pentru export, iar transportatorii ar putea avea mai multe comenzi. Insa, chiar daca acest an agricol a fost in Romania cel mai bun din ultimii 10, din cauza neimplicarii Guvernului, dar si a inundatiilor si a neexecutarii la timp a tratamentelor, precum si din cauza neasigurarii unei cantitati minime de motorina pentru uscarea graului recoltat, productia de grau este cu 20% mai mica decat se estimase initial.
Cu toate ca termenul de realizare a podului Calafat-Vidin, care va face legatura, peste Dunare, între Bulgaria si Romania, atat pe cale rutiera, cat si pe cale ferata, era stabilit la sfarsitul anului, finalizarea proiectului a fost decalata pentru 9 iunie 2011 dupa ce, în februarie, vizita inopinata a premierului Emil Boc si a omologului sau bulgar a starnit iritarea constructorului spaniol FCC.
Atunci, guvernul Boc a fost acuzat de reprezentantii constructorului ca nu a acordat la timp autorizatiile necesare pentru a avansa lucrarile pe partea romaneasca, în vreme ce replica ministrului roman al Transporturilor, Radu Berceanu, a fost: „Este o minciuna cat casa, firma constructoare nu a solicitat autorizatiile!”.
Începuta în 2004 si cu termen de finalizare 2013, constructia Autostrazii Transilvania avanseaza în ritm alert, aspect de care ne-am convins cu ocazia unei vizite pe santierul dintre Campia Turzii si Turda, portiune care va fi data în folosinta în toamna. În prezent se mai lucreaza si la podul de la km 52, toate acestea venind în completarea tronsonului de 42 km deja receptionat, Gilau-Campia Turzii, realizat la calitate americana. Daca nu tinem cont de datoriile de 32 de milioane de euro de la statul roman si de suprafetele pe care înca nu s-au facut exproprierile, unul dintre cele mai mari inconveniente caruia trebuie sa-i faca fata constructorul este natura solului, ce impune aducerea a milioane de tone de metri cubi de pamant, dar nu din cele excavate pentru nivelare, si asteptarea chiar si pana la sase luni pentru fiecare tasare.