Transport Persoane
Ca in fiecare primavara, operatorii de transport persoane si-au dat intalnire la Expo Tranzit, pentru a discuta despre problemele industriei de profil, dar si pentru a afla idei noi de business, solutii pentru a-si optimiza afacerile. Conferinta a avut loc, ca de obicei, la hotelul Grand Italia din Cluj, pe 30 si 31 mai. Principala tema de interes a fost, desigur, programul de transport judetean, al carui deznodamant a fost amanat, in stilul caracteristic, pe ultima suta de metri. Chiar daca prelungirea licentelor de trasee judetene este singura optiune viabila identificata clar de toti cei din industrie, cel putin in ultimele luni, MDRAP a intarziat modificarea legii 328/2018 printr-o ordonanta de urgenta pana cu doar cateva zile inainte de expirarea programului de transport. (La momentul inchiderii editiei de iulie a revistei Tranzit inca se astepta solutionarea problemei in sedinta de Guvern din 27 iunie, dar am convingerea ca prelungirea se va adopta, pentru a se evita blocajul pietei.) Dezbaterile purtate pe subiectul transportului judetean, dar si pe alte teme de legislatie, sunt prezentate pe larg in paginile revistei.
Adoptarea ordonantei de urgenta privind prelungirea valabilitatii licentelor de trasee judetene a fost sustinuta de majoritatea operatorilor privati, constienti ca, in lipsa unei prelungiri, transportul judetean s-ar fi putut bloca dupa 30 iunie 2019. Practic, chiar daca prin legea 328/2019 se prevede prelungirea programului judetean pana la 2 decembrie a.c., carausii nu pot prezenta la control inspectorilor ISCTR un document de transport expirat (licenta de traseu), iar ARR nu poate prelungi actualele licente in baza legii 328, pentru ca nu este de competenta ei sa o faca. Marius Lungan, directorul Serviciului Reglementari Legislative din cadrul Inspectoratului de Stat pentru Control in Transportul Rutier, a confirmat la conferinta Tranzit de la Cluj, de la finele lui mai, faptul ca operatorii vor fi sanctionati daca nu vor avea la bordul vehiculelor licenta de traseu valabila. In aceste conditii, transportatorii s-au aratat hotarati sa traga vehiculele pe dreapta de la 1 iulie a.c., ceea ar crea premisele unui haos general.