PIATA
Dupa numarul de companii specializate inregistrate, zona Mures pare extrem de ofertanta in ceea ce priveste volumele de transport de marfuri speciale. Cresterilor observate odata cu aderarea Romaniei la NATO si desfasurarii unui numar mare de operatiuni militare in zona li s-au adaugat volumele venite din importurile si achizitiile de utilaje agricole, dupa cum afirma Codrut Fabian, administratorul companiei Transfabi Log. Desi ajutata sa creasca si sa se dezvolte in principal de contractul cu John Deere, respectiv cu distribuitorul IPSO din Romania, care ii asigura aproape jumatate din volume, compania mureseana este franata in activitate de eternele probleme sesizate si de colegii de breasla, incepand cu infrastructura proasta si lipsa soferilor, pana la autorizatiile AST care sunt mai costisitoare si se obtin mai greu decat in alte state. Cea mai grava problema este insa cea a obligativitatii detinerii AST in original la bordul vehiculului, fiind necesara ridicarea acesteia de catre sofer sau de un reprezentant al firmei, personal. Iar toata aceasta birocratie, evitata de statele vestice care accepta AST si in format electronic, duce la intarzieri ale livrarilor si la costuri suplimentare nejustificate.
Daca pentru multi transportatori soferii constituie cea mai mare problema, pentru Geo Sped aceasta este pretul mic oferit de beneficiari sau termenul mare de plata in cazul celor care platesc mai bine. Profitul nu mai este nici pe departe acelasi din 2002, cand si-a inceput firma activitatea, iar amenzile sunt mari, mai ales in Elvetia, pentru starea tehnica a masinilor, si in Anglia, pentru migrantii gasiti in camioane, astfel ca serviciile cu valoare adaugata sunt singura solutie pentru a intregi castigul. Insa cu toate dificultatile din domeniu cresterea constanta a flotei a facut ca si cifra de afaceri si profitul sa fie tot mai mari in ultimii ani, ajungand in 2018 la aproape 11 milioane de euro, respectiv la 179.651 de euro.
Eficientizarea transportului, digitalizarea, automatizarea si implementarea solutiilor ecologice sunt o prioritate in vederea reducerii emisiilor de dioxid de carbon din atmosfera. Munca de cercetare si dezvoltare a sistemelor de propulsie ecologice este foarte complexa si costisitoare, astfel ca Traton abordeaza acest proiect strategic la nivel de grup, punand in comun resursele intelectuale si materiale pentru dezvoltarea solutiilor cu zero emisii. In cadrul evenimentului Innovation Day, desfasurat recent in Suedia, Traton a prezentat cele mai noi concepte si modele aflate deja in faza de testare, anuntand ca va investi peste un miliard de euro in urmatorii 5 ani in cercetare si dezvoltare. Dar, cum tehnologia electrica nu este deocamdata suficient de performanta pentru transportul pe distante lungi, Traton pregateste pentru anul viitor lansarea unui nou motor diesel, care sa fie mai curat si mai eficient decat cele care echipeaza in prezent camioanele MAN, Scania si VWCO.
Cu ocazia finalei DAF International Driver Challenge am stat de vorba cu presedintele companiei olandeze, Harry Wolters, despre viitorul pietei europene de camioane - atat din punct de vedere al tehnologiilor, cat si al volumelor de vanzari din perioada imediat urmatoare, in conditiile in care Brexit si mai ales Pachetul Mobilitate ii tin pe transportatori intr-o stare de asteptare - si despre piata din Romania dupa cumpararea de catre Turbos Hoet a pachetului majoritar al EVW Holding
Companiile nemtesti cauta sa pastreze soferii o perioada cat mai mare de timp, in conditiile in care nu multi doritori se inghesuie sa-si obtina permisul de profesionist. In conditiile unui deficit estimat la cel putin 40.000 de soferi profesionisti (sau 60.000, conform unor statistici), nu este de mirare ca Germania mareste salariile de incadrare si cauta noi metode de a atrage forta de munca din est. Oficial, aici muncesc doar 18% straini din cei peste 560.000 de soferi, insa cu siguranta numarul este mai mare!