PIATA
La nivelul UE a intrat in vigoare o serie de modificari privind regimul de TVA in sensul uniformizarii sale in toate statele membre. Una dintre masuri vizeaza aplicarea scutirii de TVA pentru livrarile intracomunitare de bunuri prin introducerea unor masuri mai restrictive cuprinse in Directiva 1910/2018, in curs de transpunere in Codul Fiscal din Romania, si in Regulamentul de punere in aplicare al Consiliului 1912/2018, aplicabil direct de la 1 ianuarie 2020. Practic, companiile care activeaza in industrie, inclusiv furnizorii de produse, trebuie sa isi reanalizeze relatiile comerciale cu furnizorii si clientii din Uniunea Europeana. Pentru a intelege mai bine cum se schimba legislatia in domeniul TVA si ce presupune acest lucru pentru companiile de transport si cele furnizoare de bunuri, am discutat cu Adina Vizoli, Director Taxe Indirecte in cadrul PwC Romania.
Prezent in Romania din 2006, Premium Porc Group, al doilea mare producator de carne de porc de pe piata locala si parte a grupului danez DCHI, a ales sa implementeze un model de business integrat, pornind de la cresterea de suine si trecand inclusiv prin productia de furaje pentru animalele din fermele sale, totul fiind bazat pe un know-how danez. Iar toate acestea sunt in directa legatura cu activitatile de logistica si transport pe care compania le gestioneaza printr-un mix intre flota proprie si cea a partenerilor, fiecare solutie cu avantajele si dezavantajele sale. Am aflat mai multe despre cum isi eficientizeaza Premium Porc Group activitatea de transport prin intermediul unei discutii cu Vasile Voinescu, manager de logistica in cadrul companiei.
In prima jumatate a lunii ianuarie, Curtea de la Bruges a emis doua condamnari penale impotriva unor manageri de transport straini, din Europa de Est, pentru incalcarea legii muncii privind activitatea soferilor si practicarea formelor de dumping social. Primul caz se refera la compania slovaca DV Trans, care, potrivit ziarului Het Laaste Nieuws, era de tip casuta postala. Aceasta a fost infiintata la Bratislava, la o adresa la care au fost localizate alte 79 de companii, doar pentru a utiliza soferi romani in tari straine. Soferii audiati de judecator au recunoscut ca au lucrat doar in Benelux si Franta si ca nu au pus niciodata piciorul in Slovacia. In total, 29 de soferi au condus in acest mod vehiculele companiei din Slovacia din martie 2016 pana in iunie 2017. Compania a fost ulterior inchisa, dar a primit o amenda de 522.000 de euro, iar proprietarul o pedeapsa de 12 luni de inchisoare si amenda de 139.000 de euro.
Renault Trucks a lansat la finalul lui 2019, in cadrul expozitiei Solutrans din Franta, dupa un an de teste in conditii reale in Franta si Cehia, noul contract de intretinere si reparatii predictive Start & Drive Excellence Predict, disponibil pe toata durata de utilizare a camioanelor, pentru a le garanta o disponibilitate si o performanta in exploatare cat mai ridicata. Noul serviciu este propus in 12 tari, printre care si Romania, in 2019 existand in Europa circa 10.000 de vehicule acoperite de un astfel de contract, dintre care aproximativ 165 la noi in tara. Iar pana la sfarsitul lui 2020 se doreste ca numarul lor sa fie cu cel putin 50% mai mare.
In urma cu cativa ani observam interesul tot mai crescut al transportatorilor de a-si deschide service-uri proprii, considerand ca astfel vor obtine o intretinere a parcului auto la standarde ridicate si economii, dar mai ales flexibilitate. Insa, odata cu tehnologiile tot mai avansate integrate in camioanele moderne, apetitul acestora s-a mai redus, observand ca in cele din urma diagnoza si reparatiile in cazul daunelor majore, ca si procedurile de tinichigerie si vopsitorie, raman in continuare in curtea service-urilor specializate. Cresterea substantiala a volumelor, ajutata si de majorarea apetitului pentru achizitia de vehicule second-hand, dar si dorinta de a raspunde corespunzator unei piete competitive in continua miscare, au „obligat“ mai departe service-urile sa isi diversifice activitatea, prin adaugarea de noi unitati, autorizari, echipamente si servicii, eforturi investitionale care isi vor culege roadele inclusiv anul acesta, potrivit estimarilor optimiste ale jucatorilor de pe piata.