PIATA
Primele 20 de firme ca cifra de afaceri obtinuta in 2018 au avut un total de 1.184.653.456 de euro - fata de 1.057.3223.469 de euro in 2017 - adica 24,28% din cifra de afaceri totala a operatorilor din Top 500, in conditiile in care suma totala realizata anul trecut in transporturile din Romania a fost de 10,3 miliarde de euro. Cele mai multe firme fruntase vorbesc despre cresteri ale costurilor pe care nu le-au putut acoperi integral din cresterea tarifelor, insa cresterea volumelor si eficientizarea la maximum au reusit sa aiba ca efect o crestere (e drept, foarte mica in 2018, de la 50.187.748 la 51.623.959 de euro) si in cazul profitului total al operatorilor din Top 20. Primele 20 de companii cu cele mai mari cifre de afaceri au aproape 11,5% din cifra totala de afaceri obtinuta de toate firmele de transport din tara noastra, in timp ce aceleasi firme insumeaza abia 10% din profitul net total obtinut la nivel de ramura.
Din aprilie EVW Holding are un actionar nou - compania belgiana Turbos Hoet - care a achizitionat 50% din actiuni de la Gheorghe Chita. Acesta a devenit actionar unic la EVW Holding la inceputul anului, dupa ce si-a vandut participatia la capitalul Logistic van Wijk si a rascumparat actiunile detinute de ceilalti doi parteneri, Ad van Wijk si Mircea Muresan. Beneficiind de experienta si forta financiara a grupului belgian de firme care vinde camioane, semiremorci, piese de schimb si servicii financiare in cinci tari, EVW Holding tinteste din nou pozitia de lider de piata in Romania, pe care a detinut-o in cateva randuri. Noul joint-venture, care va pastra numele companiei clujene, un nume cu mare greutate in industria de transport de la noi, a anuntat ca va investi in continuare in reteaua de service si va adauga curand servicii noi care sa creasca numarul de clienti din tara noastra.
Dupa 10 ani in IT si alti cativa de studiu in Danemarca, fondatorul companiei, Istvan Barta, a parasit piata de outsourcing si a inceput dezvoltarea unui produs propriu dedicat industriei transporturilor. Tracknamic, prima solutie de telematica construita pe o platforma moderna si modulara, este proiectata astfel incat sa fie 100% flexibila si adaptabila celor mai specifice nevoi. Povestea Tracknamic si cum a ajuns la cea mai noua solutie de planificare de rute, pe care compania cu sediul in Oradea o ofera gratuit oricarui transportator care doreste sa o implementeze, este spusa chiar de Istvan Barta.
Noua generatie de camioane T cu motorizare care respecta noile norme de poluare Euro 6 Step D (intrate in vigoare de la 1 septembrie 2019) vine si cu un sistem Optivision imbunatatit, cu un soft cu o strategie de schimb al vitezelor in functie de topografie, astfel incat sa valorifice la maximum inertia vehiculului, totul pentru un consum de combustibil mai bun cu circa 3% fata de generatia anterioara. Am testat modelul 2019 al unui tractor T High de 480 CP pe un traseu format din drumuri mixte (autostrada, drumuri regionale, comunale, sosea de centura la ora de varf) pe traseul Bolintin Deal-Alexandria-Caracal-Slatina-Pitesti- Bucuresti, in conditii de incarcare normala pentru Romania, 40 t greutate totala. Configurat special pe autostrada, camionul a consumat putin peste 18 l/100 km pe Pitesti-Bucuresti, in timp ce traficul aglomerat de pe soseaua de centura si opririle dese pentru diferite manevre au crescut consumul total pana la 28 l/100 km.
In perioada 21 august-19 septembrie 2019, exporturile inregistrate de barometrul TimoCom si-au mentinut tendinta de scadere inregistrata cu o luna inainte, in paralel cu o crestere brusca a importurilor, volumul acestora fiind aproape dublu fata de luna anterioara.
Cele mai importante majorari ale exporturilor pe relatii legate de Romania s-au observat pe Bulgaria, unde s-a ajuns la un raport marfa/camion de 30/70, fata de 17/83 cu o luna in urma, si pe Italia, unde s-a ajuns de la 12/88 luna trecuta la 23/77. De cealalta parte, cele mai importante scaderi s-au observat pe Franta (de la 29/71 luna trecuta la 15/85), Polonia (de la 24/76 la 11/89) si Germania (de la 26/74 la 14/86).