Transport Persoane
Piata de autobuze noi a cunoscut in 2015 o crestere cu 31,5% comparativ cu 2014, situandu-se - potrivit evidentei DRPCIV - la 446 de vehicule noi inmatriculate in Romania. Si in anul care a trecut vanzarile au fost animate de achizitiile facute de institutii publice si de municipalitati si mai putin de operatorii privati, care s-au orientat in special catre piata de second-hand. Pe segmentul microbuzelor, inmatricularile au fost in crestere cu 41% fata de anul precedent, majoritatea fiind vehicule livrate catre MDRAP, pentru transportul elevilor.
Eurolines a sarbatorit anul trecut 30 de ani de activitate in transportul de persoane. Si, cum momentul coincide cu implinirea a 20 de ani de existenta pentru Eurolines Romania, evenimentul aniversar a avut loc la Bucuresti, la sfarsitul lui octombrie. Cu acest prilej a avut loc si adunarea generala a celor 25 de membri Eurolines, iar mesajul este clar: industria se schimba, liberalizarea pietelor aduce numeroase oportunitati, dar si o concurenta acerba, schimbul permanent de informatii cu pasagerii este vital, iar scaderea tarifelor, generata de deschiderea pietelor, trebuie contracarata prin eficientizarea rutelor si optimizarea costurilor de operare.
Dupa un an agitat, atat in plan intern, cat si international, tragem linie si vedem ce avem de facut in 2016. Pentru transportatori, anul care s-a incheiat a adus multe probleme noi - cresterea pretului asigurarilor, pentru care s-au organizat actiuni de protest la jumatatea lui decembrie, problema impozitarii diurnei, care inca nu s-a clarificat pe deplin printr-un act normativ, controalele privind respectarea salariului minim in Germania si efectuarea timpilor de conducere si odihna saptamanali in Franta si Belgia etc. - care s-au adaugat celor vechi (concurenta neloiala, piraterie, tarife de dumping la intern). Despre toate aceste probleme am discutat cu Augustin Hagiu, presedinte onorific al Federatiei Operatorilor Rutieri de Transport (FORT).
Si in 2015, inmatricularile de vehicule noi (in crestere procentuala insemnata comparativ cu anul precedent) au fost datorate achizitiilor din transportul urban si licitatiilor pentru vehicule scolare. Iar pentru 2016 sperantele furnizorilor se indreapta tot catre sectorul public, de unde ar putea aparea si primele proiecte de innoiri cu bani europeni.
ZF ofera operatorilor de transport public un serviciu inovator de consultanta in alegerea combinatiei optime dintre motor, transmisie si axa motoare, in vederea obtinerii celui mai bun consum de combustibil. In functie de ruta, topografie si conditiile de trafic, pentru autobuze cu aceeasi configuratie poate fi mai potrivita o axa motoare care sa ofere un raport de transmisie mai mare sau mai mic. In special in conditii dificile de operare, economia de carburant poate ajunge si pana la 4%. Analiza oferita de ZF nu vizeaza, desigur, reconfigurarea flotei existente, ci informarea corecta a operatorilor in vederea viitoarelor achizitii.