Transport Persoane
Karsan Jest electric este primul minibus cu podea coborata care a intrat in productia de serie, prima flota de cinci unitati fiind comandata chiar din tara noastra, de catre Primaria Suceava. Vehiculul este propulsat de motor BMW i si are o autonomie de pana la 210 km, in functie de pachetul de baterii ales. Karsan Otomotiv a invitat jurnalistii presei de specialitate din toata Europa la München, in Germania, la inceputul lui noiembrie, pentru a testa minibusul Jest electric pe circuitul BMW Drive Academy. Cu acest prilej a fost vizionat si modelul Atak, de 8 m lungime, care este proiectat pentru a oferi o autonomie de pana la 300 km.
Nimeni nu se gandea acum sase luni ca situatia va escalada spre conflict intre transportatori si ministerul de resort, astfel incat primii sa ameninte cu blocarea activitatii. Lucrurile se indreptau confortabil spre prelungirea programului regulat interjudetean, in lipsa vreunei presiuni externe de liberalizare a pietei nationale. Si nici in prezent nu suntem constransi sa luam vreo decizie radicala, regulamentul 1073 fiind inca in dezbatere la Bruxelles.
Desi vanzarile de autobuze si microbuze au fost in crestere in primele noua luni ale anului comparativ cu perioada similara din 2017, parcul auto national este imbatranit comparativ cu acum doi ani, consecinta clara a puterii de cumparare si a faptului ca operatorii s-au orientat cu precadere catre vehicule second-hand
Numarul operatorilor de transport persoane s-a mentinut relativ acelasi in ultimul an, cu 3.618 operatori licentiati la 1 septembrie 2018 pentru transport rutier international de persoane in numele unui tert, fata de 3.818 in septembrie 2017. Bucurestiul ramane in topul judetelor cu cele mai multe companii de transport (255), urmat de Prahova (197), Constanta (162), Mures (135) si Iasi (133). Pe ultimele locuri se situeaza Covasna (38 de operatori licentiati), Teleorman (39), Tulcea (39), Harghita (40) si Arad (42).
Companiile de transport calatori cu cele mai bune rezultate financiare in 2017 provin din toate segmentele de activitate, astfel ca nu se poate spune ca doar transportul international sau doar conventiile sunt profitabile. Indiferent insa de domeniul in care activeaza cu preponderenta, principala problema cu care se confrunta toti operatorii din top este lipsa soferilor, pe care incearca sa-i fidelizeze si sa ii pastreze. Dupa impunerea plafonarii pretului abonamentelor la elevi, in primavara anului trecut, si acordarea de gratuitati studentilor la calatoria cu trenul, incasarile au scazut foarte mult la toti transportatorii interni pe cursele nationale. Este clar ca transportul prin linii regulate nu mai este atat de profitabil, iar operatorii s-au orientat catre alte segmente de activitate, cele mai avantajoase fiind cursele prin conventie.
Proiectul de ordin al ministrului Transporturilor de a schimba modul de atribuire a programului regulat interjudetean, cu renuntarea la vechimea pe traseu, a generat reactii vehemente din partea carausilor, care nu vor sa isi piarda acest avantaj obtinut cu truda. In ciuda rundelor de discutii organizate la Minister, la care au participat reprezentantii directiei de specialitate din MT si cei ai asociatiilor patronale, nu s-a ajuns la niciun rezultat, ba mai mult, dezbaterea publica de la inceputul lui octombrie a degenerat in amenintari cu proteste de amploare in toata tara din partea transportatorilor. Desi polemica este doar in jurul programului interjudetean, nici la judetean lucrurile nu sunt mai roz: fara prea mare valva, legea 92, care de la adoptarea ei - in 2007 - tot urmeaza sa fie modificata, este (din nou) in dezbatere la Camera Deputatilor, miza fiind transformarea intregului transport judetean in serviciu de utilitate publica.