PIATA
In discutia despre soferi s-a vorbit si despre metode de retentie a acestora, iar una dintre ele se refera la pachetele de asigurare de sanatate care includ si familiile soferilor si a caror importanta, de asemenea, este mai mare decat CASS platit catre sistemul de stat. Decebal Popescu, directorul Transport Academy, crede ca motivatia este cheia succesului pentru cresterea gradului de retentie. Acelasi lucru este valabil si pentru cealalta parte, respectiv compania angajatoare. „Managerii nu sunt doar niste oportunisti ai momentului, ci sunt oameni care fac asta din pasiune si vor ca firma lor sa mearga mai departe.“
In cadrul ExpoTranzit, discutia despre criza de soferi a atins si subiectul „extracomunitarilor“, acolo unde parerile au fost impartite intre cei care sustineau ca forta de munca de import ar fi solutia prezenta - mai ales ca statul incurajeaza aducerea ei prin coborarea pragului de salarizare la venitul minim si nu mediu, cum era pana de curand - si cei care raman sceptici la aceasta alternativa, invocand problema recunoasterii atestatului si a vizei pentru spatiul Schengen, avand in vedere faptul ca Romania nu este inca stat membru.
In intampinarea politicii Uniunii Europene de reducere rapida a emisiilor poluante, mai multi operatori de transport au prospectat piata, in vederea gasirii unor alternative viabile. Daca propulsia electrica ridica inca multe piedici, in special pentru transportul de marfuri, din cauza autonomiei reduse a vehiculelor, gazul natural este o solutie mult mai potrivita, fiind mult mai ieftin si asigurand o autonomie suficienta.
Singurul reprezentant al unei asociatii straine a transportatorilor care a participat la discutiile din cadrul Expo Tranzit despre Pachetul Mobilitate a fost Artur Kalisiak, coordonator de proiecte strategice in cadrul Transport&Logistics Poland (TLP). Acesta a prezentat demersurile facute pana acum de organizatia pe care o reprezinta pentru a convinge eurodeputatii, dar si mediul economic si societatea in ansamblul ei, de justetea argumentelor impotriva Pachetului Mobilitate, a subliniat consecintele aplicarii acestuia si a afirmat ca TLP are o propunere cat se poate de simpla: sa fie pastrate reglementarile din prezent si sa nu se propuna noi idei protectioniste.
De cativa ani afacerile firmelor de transport din Romania cu actionari belgieni sunt hartuite de autoritatile belgiene care dau amenzi usturatoare, sechestreaza camioane si retin directorii pentru declaratii cu scopul de a intimida si a determina aceste firme sa isi inregistreze parcurile auto in Belgia pentru a incasa acolo taxele si impozitele pe serviciile de transport prestate pan-european. Actiunile autoritatilor fiscale belgiene sunt sustinute in unele cazuri si de autoritatile de control din Romania, care „descopera“, la indemnul inspectorilor fiscali belgieni, ca firmele de transport inregistrate in Romania ar trebui sa isi plateasca soferii care lucreaza in Comunitatea Europeana la nivelul salariului minim stabilit in Belgia! Printre firmele aflate de mai multi ani in vizorul fiscului belgian se afla si Skiptrans, filiala a Grupului Jost, care are cel mai mare parc de camioane din Belgia.