VANURI
Text si foto: Paul WHITE
Competitia anuala Arctic Van Test (AVT), desfasurata de data aceasta la Pudasjarvi, in nordul Finlandei, este un eveniment de referinta in calendarul constructorilor de vehicule comerciale usoare. Nu mai putin de sapte utilitare s-au inscris pentru AVT 2013 si, in premiera, patru vanuri de la patru producatori diferiti au venit echipate cu acelasi motor si au in comun mai multe componente si elemente de design. Ceea ce a ridicat intrebarea: sunt toate vanurile egale intre ele sau unul dintre ele este „mai egal“ decat toate celelalte? Vehiculele testate au fost impartite in doua grupe. Din prima au facut parte Dacia Dokker, Mercedes-Benz Citan, Nissan NV200 si Renault Kangoo, in timp ce grupa a doua a reunit vanurile cu sarcina utila de o tona: Ford Transit Custom, Mercedes-Benz Vito si Volkswagen Transporter.
Asa cum era anuntat dupa inceperea parteneriatului cu Mercedes-Benz pentru productia in comun a Citan si Kangoo, Renault a scos pe piata in ianuarie noile Kangoo si Grand Kangoo, destinate mai ales petrecerii timpului liber. Acestea sunt produse la Maubeuge (Franta), pe baza sasiului Scénic - ceea ce garanteaza confort si robustete - au bord modernizat si au suferit numeroase modificari atat la interior, cat si la exterior, inclusiv la panoul din fata, cu sigla mai mare, verticalizata, parte a noii identitati a marcii franceze.
Anul acesta intrecerea pentru decernarea „International Pick-Up Award”, un trofeu acordat de juriul alcatuit din 13 membri care fac parte si din „International Van of the Year” (din care face parte si revista Tranzit), s-a derulat, la propriu, in Marea Britanie: la Millbrook, langa Londra, au avut loc testele la inceputul lunii octombrie, pentru ca premierea sa se faca, peste o luna, la Dublin, in Irlanda. Castigatorul trofeului, Ford Ranger, i-a surclasat pe Isuzu D-Max, abia lansat in acest an, si Volkswagen Amarok, detinatorul trofeului din 2010. Ssangyong Korando Sports, Great Wall Steed si micutul Fiat Strada au „pigmentat” testul comparativ de la Millbrook, fara sa se bata de la egal la egal cu cei trei „grei”.
Vehiculul cu care Ford pune bazele unei noi game de distributie cu sarcina utila de o tona a intrunit aproape toate optiunile membrilor juriului International Van of the Year, care au oferit 117 puncte din 133 posibile. Astfel, Transit Custom aduce Ford cel de-al patrulea titlu de Vanul Anului acordat in cei 22 de ani de istorie a acestui juriu international de presa, care numara jurnalisti din 24 de tari, inclusiv Romania. Pe locurile doi si trei s-au clasat Dacia Dokker, care a strans 34 de puncte, si Mercedes-Benz Citan, cu 33. Membrii juriului au apreciat conceptul nou, construit insa pe principii deja traditionale pentru aceasta categorie de vehicule: un confort interior similar autoturismelor, cu un spatiu destinat marfii organizat cat mai ergonomic, mai capacitiv si usor de folosit. In acelasi timp, consumul economic si costurile mici de reparatii completeaza avantajele unui vehicul comercial complet, cu o sarcina utila (1,2 t) si un volum util (6,3 m3) maxime pentru acest segment.
Noua generatie de vehicule comerciale Transit a fost creata ca parte a strategiei One Ford, adica va fi vanduta pe toate cele sase continente si alte piete importante la nivel mondial.
Noul Transit inlocuieste versiunile Transit de 2 t, astfel ca se alatura noului Transit Custom pe segmentul vehiculelor de o tona. In comparatie cu modelul vechi, volumul de incarcare a fost crescut cu aproximativ 10% in functie de model, cele mai mari versiuni, Jumbo, oferind o capacitate de incarcare de 15,1 m3. Mai mult, versiunea de sasiu Cab SuperJumbo va permite tractarea cutiilor mobile de 5 m.