Logistica
La nivel european, e commerce ul este un driver principal pe piata spatiilor logistice. Potrivit statisticilor, in conditiile in care PIB anual a crescut cu 2%, sectorul de e commerce cu 15%, iar livrarea spatiilor logistice cu 10%, putem vorbi despre o majorare a cererii de spatii logistice corelata cu evolutia sectorului de comert electronic. Ca urmare, pentru dezvoltatori, e commerce este o sursa in crestere de chiriasi. Insa oricine se inhama la astfel de proiecte de constructii se loveste de o crestere a costurilor, in special cu materialele si manopera. O alta provocare este lipsa fortei de munca, situatie care afecteaza livrarile si calitatea lucrarilor, chiar si in conditiile in care se apeleaza din ce in ce mai des la „importul“ de muncitori.
Aceasta suprafata include acorduri pentru noi centre care s-au deschis sau urmeaza a fi inaugurate, precum si renegocieri contractuale. CBRE si IWG (International Workspace Group) au derulat pana acum 11 proiecte de inchiriere de noi spatii si renegociere. Regus si Spaces sunt marci de spatii de lucru flexibile, gandite pentru a mari productivitatea si creativitatea companiilor si start up urilor. Brandurile sunt detinute de IWG, corporatie multinationala cu sediul in Luxemburg, in al carei portofoliu se mai afla Basepoint, No.18, Signature si Open Office.
Toata lumea cumpara, singura diferenta este data de felul in care o face, respectiv shopping ul traditional, in magazine si cel online. Iar de cativa ani buni, aceasta a doua metoda este varful de lance pentru cresterea retail-ului romanesc, mai cu seama ca apetitul romanilor pentru cumparaturi este devoalat, cu precadere, catre finalul anului, atunci cand piata este dominata de doua evenimente majore: Black Friday si Craciunul! Spre exemplu, cele mai recente date oferite chiar pentru editia de anul acesta a BF arata un plus de 30% in privinta volumelor comandate online in ziua „cu cele mai mari reduceri din an!“, ceea ce ne califica, pentru al doilea an consecutiv, la cea mai mare crestere la nivelul UE, dupa ce in 2017 procentul a fost de 40% peste cel din 2016. Si, pentru a face fata acestui numar impresionant de comenzi, din ce in ce mai multi jucatori investesc in cresterea calitatii serviciilor oferite, de la personalizarea ofertelor si pana la livrare. Toate acestea sunt impachetate sub umbrela logisticii, care se deschide tot mai mult catre automatizare, ca urmare a dificultatii de a gasi forta de munca. Automatizarea, cu toate ca este mai scumpa pe termen scurt, aduce eficientizare in procese, iar asta inseamna volume mai mari. Imbucurator este ca incepem sa vedem marii retaileri autohtoni, asa cum este eMAG, spre exemplu, (despre al carui recent construit depozit propriu veti putea afla mai multe in paginile acestui numar), care isi pun la punct procesele de supply chain prin investitii consistente in benzi de sortare si solutii de picking automatizate. Pentru ca previzionau aceste cresteri, logisticienii au mers in 2018 pe investitii tot in tehnologie, alaturi de optimizarea partii de software, insa forta de munca ramane cea mai spinoasa problema. Daca pe parcursul anului se mai gasesc solutii, mai bine zis poti sa mai incropesti ceva, la finalul anului, odata cu venirea sarbatorilor, lipsa personalului te scoate din joc.
O invitatie in cel mai mare depozit din Europa Centrala si de Est nu este tocmai o ocazie cu care te intalnesti in fiecare zi, cu atat mai mult cu cat momentul se petrece cu doar cu cateva zile inainte de „nebunia“ generata de Black Friday. Tranzit a avut astfel ocazia sa vada pe viu logistica din spatele livrarilor eMAG si care sunt procesele prin intermediul carora se ajunge la expedierea a nu mai putin de 150.000-200.000 de colete intr-o singura zi, adica un volum preluat de un camion la fiecare 10 minute, timp de 24 de ore. Totul se petrece in cel mai nou spatiu de depozitare al celui mai mare retailer online din Romania, depozit intins pe o suprafata de 126.000 m2, de doua ori amprenta la sol a Casei Poporului.
Incepand din august, Alexander Pavlov este noul Managing Director al FM Logistic in Romania. El face parte din echipa FM Logistic inca din 2003, iar pana in prezent a ocupat mai multe pozitii cheie in Rusia. Beneficiind de expertiza lui Alexander Pavlov si experienta de peste 15 ani in logistica, numirea sa strategica in acest rol cheie este o alegere care va sprijini planul de crestere pe termen lung al companiei in Romania si de a deveni unul din jucatorii de referinta pe piata logistica locala, prin inovatie si excelenta operationala.