Logistica
Piata de cosmetice din Romania este in plina ascensiune, considera Mircea Turdean, director general Farmec, dezvoltare la care producatorul clujean va contribui si prin strategia de expansiune a magazinelor proprii, in acest an urmand sa fie deschise 10 spatii noi - opt magazine Gerovital si doua centre Farmec. Extinderea nu neglijeaza nici e-commerce-ul, un segment in plina dezvoltare pentru cel mai mare producator local de cosmetice, care anul trecut a generat venituri de peste 1,5 milioane de euro.
Fabrica Adient de la Ploiesti produce de 15 ani tapiterii auto, iar daca activitatea initiala era dedicata autoturismelor Ford, acum cele mai multe comenzi sunt pentru modele de lux precum BMW, Daimler, Nissan sau Volvo. Tot aici este cusuta si tapiteria pentru cea mai vanduta masina electrica, Nissan Leaf. Interesant este faptul ca, desi fabrica a ajuns la un nivel tehnologic foarte avansat, dar si la un sistem informatic ce permite urmarirea fiecarui lot de marfa prin toate procesele pana la client, coaserea tapiteriilor se face in continuare manual, procedura pentru care pana acum nu exista automatizare. Asa ca aici lucreaza aproape 1.900 de oameni ce cos zi de zi tapiterii care sa echipeze anual 750.000 de vehicule. Iar atentia la detalii este pe primul plan, avand in vedere faptul ca tapiteria sta la baza aspectului interior al vehiculului.
Cu o cifra de afaceri in jurul a 69 de milioane de euro in 2017, Ecolor este unul din principalii exportatori de mobila din Romania, cu peste 650 de angajati in fabrica de la Jucu, judetul Cluj. Datorita investitiilor facute aici, doar anul trecut peste sase milioane de euro in cresterea capacitatii, producatorul de mobila se asteapta la volume si mai ridicate, in special pentru 2019. Produsele fabricate la Cluj ajung in magazinele si depozitele IKEA din intreaga lume.
Industria de prelucrare a lemnului are o traditie frumoasa in Suceava, dar, din pacate, ca multe alte domenii in aceasta parte a tarii, din lipsa de investitii si de infrastructura nu prea mai are... prezent. Totusi, aici isi desfasoara activitatea Global Design, un producator de mobilier si componente de mobilier din gamele medie si premium care a crescut constant in ultimii sase ani si estimeaza sa faca asta si pe viitor. Cerere exista pentru produsele sale, dar sigur ca un client care cumpara produse de top are si asteptari de top, legate de flexibilitate, apropiere fata de furnizor si calitatea mobilei la livrare, prin urmare folosirea flotei proprii de distributie s-a dovedit a fi cea mai eficienta strategie. Transportul si logistica reprezinta 4-5% din pretul final al produselor firmei, procent care ar putea fi redus numai daca ar exista autostrazi in zona - altfel, producatorii locali sunt dezavantajati fata de competitori situati in centrul tarii.
Pe parcursul ultimilor cinci ani, sectorul de depozitare a tranzitat o perioada de schimbare, transformandu-se din „Cenusareasa“ in „Printesa” industriei de real estate. Acest lucru se datoreaza, in principal, considera Sinziana Pardhan, Managing Director al P3 in Romania, cresterii comertului online. Desi Romania este inca o piata emergenta din acest punct de vedere, comparativ cu alte tari din regiune pe plan local cresterea e-commerce-ului este mai accelerata. De la un procent de 5,6% in totalul vanzarilor, inregistrat in 2017, comertul electronic va creste pana la 10% pana in 2022, iar sectorul logistic este un beneficiar direct al acestei transformari la nivel global.