Utilaje
Chiar daca proiectele de infrastructura se anuntau a fi colacul de salvare al industriei constructiilor pe timp de criza, dezmortirea pe care aceste contracte au adus-o jucatorilor de profil in 2011 nu a continuat si in 2012, desi, cu cei 150 km de autostrazi dati in folosinta anul trecut, poate fi considerat cel mai bogat an de dupa revolutie la acest capitol. In acelasi timp, infrastructura rutiera a Capitalei a suferit modificari vizibile prin aparitia de noi pasaje care au pus umarul la fluidizarea circulatiei, insa aceste mici avantaje - normale in orice tara civilizata - ar putea duce la stabilirea, pentru toti participantii la trafic, a unor taxe asemanatoare celor impuse deja vehiculelor grele.
Devenita deja traditionala, intalnirea de toamna a membrilor Asociatiei Romane de inchirieri (ARI) a evidentiat ca, incepand cu ultimul trimestru al anului trecut, piata s-a degradat continuu, nu numai in Romania, ci si in majoritatea statelor europene. In aceste conditii, pretul de inchiriere ramane un subiect sensibil, mai putin pentru companiile care nu reusesc sa adopte o politica bazata pe calcule realiste, si mai ales pentru jucatorii care incearca din greu sa se mentina, printr-o analiza stricta a costurilor, la un nivel profitabil.
Grupul Spanos a fost infiintat in 1991 in Grecia, deruland o afacere axata pe echipamente si solutii in domeniul constructiilor. Pe masura ce compania s-a dezvoltat, s-au deschis inca cinci filiale, inclusiv cea romaneasca (in 2004), care si-a desfasurat activitatea, pana anul trecut, sub numele de Spanos Industria, dealer unic al Cifa in Romania.
Insa, din dorinta de independenta, dar si pentru a-si putea extinde portofoliul de utilaje pentru constructii prin includerea mai multor branduri, noua echipa a dezvoltat un proces foarte complex de rebranding, ajungand astfel sa poarte un nume care sa sugereze si zona geografica din care face parte: Karpathia Industries.
Pe piata masinilor si utilajelor de constructii sunt importante inovatiile tehnologice, dar si progresele privind standardele internationale de emisie, care devin din ce in ce mai restrictive atat in Europa, cat si in SUA. Astfel, normele actuale Stage IIIB/Tier 4 Interim vor fi inlocuite in 2014 cu Stage IV, respectiv Tier 4 Final, ambele necesitand o reducere suplimentara drastica a emisiilor de oxizi de azot. Insa aceste noi standarde vor pune in dificultate constructorii de utilaje, care se vor confrunta astfel cu un „conflict ecologic” generat de faptul ca un proces de reducere a emisiilor nocive poate duce la un consum mai mare de combustibil, ce vine in defavoarea proprietarilor de flote, care si asa vor suporta cea mai mare parte a acestor investitii de dezvoltare.
In 2012, producatorii de utilaje si echipamente pentru constructii nu s-au intrecut in a aduce pe piata foarte multe modele noi. Si asta, pe de o parte, din cauza crizei economice care a afectat si industria constructiilor, iar pe de alta, poate in ideea de a face lansarile anul acesta la München, in cadrul celui mai mare targ de gen din Europa (Bauma). Totusi, singura manifestare mai ampla din 2012, salonul Intermat de la Paris, a reunit marile nume de pe piata, care, prin prezenta la astfel de evenimente, vor sa arate ca sunt pregatite, cu modele din ce in ce mai performante, pentru o dezghetare a investitiilor si proiectelor din domeniu.