Transport Persoane
Dezvoltarea platformelor logistice si industriale in afara oraselor, coroborata cu lipsa fortei de munca, in special in anumite regiuni ale tarii, inclusiv Capitala, au determinat angajatorii sa includa in pachetul de angajare si serviciul de transport de acasa la locul de munca si inapoi. Cursele regulate speciale au devenit treptat unul dintre cele mai rentabile si stabile segmente de transport, in conditiile in care transportul national este „macinat” de piraterie si de instabilitate legislativa. Daca acum cativa ani tariful de transport era principalul criteriu in alegerea furnizorului, lucrurile au evoluat si la conventii, iar flexibilitatea a devenit unul dintre cele mai importante atuuri ale operatorilor de transport.
Modificarea regulamentului european 1073 cuprinde, printre altele, liberalizarea pietelor nationale de transport. Cand si cum se va face acest lucru ramane de vazut, insa nu mai este niciun dubiu ca mai devreme sau mai tarziu aici se va ajunge, desigur, pentru transportul interjudetean. Am asistat cu „gura cascata“ la ascensiunea rapida si uluitoare a FlixBus si trebuie sa acceptam ca viitorul este digitalizare. Chiar daca in Romania profilul pasagerului este mai traditional, iar vanzarea de bilete online reprezinta inca o cota infima din totalul calatoriilor efectuate, nu trebuie sa ignoram faptul ca schimbarea poate fi doar la un click distanta. Pentru a rezista in fata posibilei concurente pe care marii operatori vestici, super capitalizati, le-ar putea-o face, transportatorii romani sunt invitati sa isi dea mana, pentru a deveni o forta. Primele discutii au fost initiate de FORT, care a reunit la o masa rotunda operatori de transport interjudetean din toata tara, pentru a dezbate posibile optiuni de colaborare.
Operatorul de transport valcean ETA SA a achizitionat trei autobuze cu sistem de propulsie pe gaz natural comprimat (CNG). Vehiculele, de capacitate medie, au ajuns la Ramnicu-Valcea la sfarsitul lui noiembrie si au intrat imediat in paine. Aceasta este prima achizitie de autobuze urbane CNG cu podea complet coborata din tara. Conducerea ETA SA estimeaza ca diferenta de pret de achizitie fata de vehiculele similare pe motorina sa se acopere rapid din economiile realizate in operare - tariful mai mic al carburantului si costul mai mic al reviziilor. Pe langa eficienta economica, nu trebuie omise beneficiile importante in ceea ce priveste reducerea poluarii.
Pana la finalizarea legii serviciilor de transport public local, asteptata de aproape opt ani, Ministerul Transporturilor (MT) si Autoritatea Metropolitana de Transport Bucuresti (AMTB) au castigat la Inalta Curte de Casatie si Justitie recursul impotriva deciziei de anulare a atribuirii traseelor dintre Bucuresti si localitatile din judetul Ilfov, care ar fi trebuit sa aiba loc in 2013. Astfel, AMTB trebuie sa reia procedura, conform legii, in termen de trei luni, dupa aprobarea acesteia de catre consiliul de conducere format din reprezentanti ai MT, Ministerului Dezvoltarii Regionale (MDRAPFE) si Primariei Capitalei.
Arytrans si-a inceput afacerea in transporturi in urma cu 17 ani si de atunci a ramas fidel brandului MAN. Compania opereaza patru autocare Neoplan Cityliner de lux si doua MAN Lion’s Star, pe care le foloseste exclusiv pentru curse turistice in tara si in strainatate. Desi tendinta pe piata in ultimii ani este „mult si ieftin“, Arytrans si-a asociat intodeauna numele cu „lux si calitate“, preferand sa creasca flota mai lent, dar cu vehicule exclusiviste. Cel mai recent autocar Cityliner a fost receptionat vara aceasta, iar in primavara anului viitor este asteptat un altul.