Logistica
In ultima vreme, piata fortei de munca s-a modificat destul de mult si, desi sunt cateva semne ca numarul angajarilor va creste, acestea vizeaza doar situatii punctuale, companii carora le-a crescut activitatea sau domenii in cazul carora cererea si-a revenit mai repede. Dar, din pacate, printre ele nu se numara si transporturile sau logistica. Veniturile angajatilor sunt inca sub cele realizate inainte de 2009, mai mult, chiar daca situatia economiei in general s-a mai ameliorat, inca nu se fac angajarile asteptate si, dupa disponibilizarile din trecut, cei ramasi au un volum de munca mai mare decat inainte, cam pe aceleasi salarii. Desi cererea este foarte mare, angajatorii semnaleaza inca lipsa personalului calificat, dar unii dintre ei reusesc sa se replieze in fata acestui neajuns si acopera posturile vacante prin educarea si promovarea personalului propriu.
Lipsa unor investitii semnificative pentru reabilitarea infrastructurii portuare, coroborata cu nivelul scazut al lucrarilor de intretinere, precum si ritmul lent al lucrarilor de reabilitare si modernizare pe fondul crizei economice au dus la scaderi ale traficului de marfuri prin porturile noastre, fiind preferate alte porturi europene, cu capacitati mai mari de operare si costuri mai mici.
Potrivit raportului anual pentru 2011 al CN APMC, traficul total raportat pentru portul Constanta anul trecut a fost de 662.796 TEU, in crestere, fata de 2010, cu aproximativ 16%, insa departe inca de volumul lui 2007, cand traficul inregistrat era mai mult decat dublu. In tone, traficul de marfuri a fost de 45,97 milioane, in scadere cu 3% fata de 2010, si asta in conditiile in care prin portul Rotterdam doar in prima jumatate a acestui an au trecut 222 de milioane de tone de marfa.
Comparativ cu prima jumatate a lui 2011, in primele sase luni ale acestui an traficul pe Dunare a fost in crestere. In 2011, cantitatea de marfa importata de Romania, si care a ajuns in tara pe Dunare, a fost de 126.312 t. Anul acesta, doar pana acum, volumul a ajuns la 124.995 t, in crestere cu 1,06% raportat la perioada similara a anului precedent. Anul trecut s-au exportat 206.455 t, iar in 2012 pana in acest moment s-a ajuns la 120.131 t.
Cross-docking-ul, in calitate de componenta a supply chain-ului, nu este ceva nou, dar continua sa se dezvolte alaturi de popularele metode JIT (just in time), aducand avantaje substantiale activitatilor de supply chain din care face parte. Este o activitate in cadrul depozitului, dar se poate intalni si sub alte forme, si reprezinta un transfer de bunuri din camioanele care vin la un centru de distributie, de la producatori in majoritatea cazurilor, in camioanele care pleaca spre clientii finali. Cross-dockingul pur nu foloseste depozitarea, dar aceasta activitate nu este chiar atat de simpla.
In perioada 3-14 septembrie, la Centrul Tehnic Titu (CTT) s-a desfasurat un audit de certificare a Sistemului de Management de Mediu, in urma caruia s-a decis acordarea certificarii ISO 14001 pentru centrul de incercari al Renault din Romania.
Auditul a fost realizat de catre SGS Romania SA - o societate externa care a analizat in mod impartial toate aspectele privind implementarea sistemului de management de mediu in perimetrul CTT: gestionarea deseurilor si a produselor chimice, conservarea consumurilor de resurse, controlul emisiilor atmosferice si a apelor uzate evacuate etc.