Logistica
O companie relativ noua pe piata romaneasca, Marvicon, infiintata in 2015, a ajuns anul trecut la o cifra de afaceri de peste 12 milioane de euro, care a adus-o in top 100 de companii de transport din Romania. Cresterea spectaculoasa fata de 2017 a venit in special din dezvoltarea activitatii de transport containerizat international, dar si din strategia de eficientizare continua. Compania dispune in prezent de 143 de camioane, majoritatea lucrand in transportul international de containere. Planurile de dezvoltare ale Marvicon vizeaza si tara noastra, unde doreste sa dezvolte transportul containerizat si pe traseu intern, dar si activitatea de logistica.
Jungheinrich Romania si-a inaugurat, la inceputul verii, noul sediul din Gilau, Cluj. Acesta are o suprafata construita de 980 m2, din care aproximativ 35% este alocata showroom-ului si spatiului de birouri, iar restul, atelierului service. Terenul total achizitionat se intinde pe 13.500 m2, astfel ca exista premise pentru extindere. De altfel, in perioada urmatoare se doreste deschiderea unui atelier de reconditionari de utilaje second-hand pentru clientii din zona Cluj.
La Gilau se efectueaza in prezent si operatiuni de reconditionare usoara pentru echipamentele care vin din flota de inchiriere pe termen scurt, inainte ca acestea sa fie re-inchiriate. In plus, se executa montaje de atasamente si de diverse accesorii pe utilaje, la solicitarea clientilor.
Fabrica de incaltaminte Clujana a fost in anii de glorie ’70-’80 creatorul unui popular brand de tara. Unitatea de productie facea parte dintr-un complex de fabrici din Cluj, care asigurau intreg lantul, incepand cu materia prima si creatia, pana la produsul final. Mai tarziu, dupa 1989, aceasta a avut perioade bune si mai putin bune, culminand cu inchiderea completa a fabricii in 1999 si redeschiderea in 2004 cu ajutorul actionarului majoritar CJ Cluj. Fabrica a avut in continuare fluctuatii, care s-au finalizat cu intrarea in insolventa in ianuarie 2017, pe de o parte din cauza lipsei comenzilor lohn care s-au mutat spre Vietnam, India sau China, iar pe de alta din cauza cresterii salariului minim pe economie. Dupa mai bine de un an de observatie si de reorganizare, aceasta incepe acum o noua etapa, sperand ca va readuce produsele Clujana acolo unde au fost. Astfel, au inceput investitiile intr-un magazin online si in expansiunea magazinelor fizice in tara, dar si in segmente noi de produse care sa targeteze tineretul, pentru a face trecerea de la mostenirea nostalgica a trecutului la spiritul modern actual.
Chiar daca multi dintre investitorii straini interesati de Romania se gandesc de doua ori daca mai este o tara rentabila din punct de vedere al costurilor, observand si o lipsa a fortei calificate de munca, producatorul austriac de cablaje auto Hirschmann Automotive are planuri mari de dezvoltare aici. Activand pe piata autohtona de mai bine de zece ani, initial cu o singura fabrica in Parcul Industrial Mures, extinsa pana la o suprafata de circa 10.500 m2, urmata de achizitia si amenajarea unei a doua fabrici, mai mari (14.500 m2), in Sanpaul, producatorul anunta ca nu se va opri aici, mai ales ca urmare a atragerii in Romania, in defavoarea unitatilor din Austria, Cehia, Maroc sau China, a celui mai mare proiect din istoria Hirschmann. Iar asta va insemna noi locuri de munca ce se vor adauga celor circa 1.600 din prezent, pentru inca o unitate de aproximativ 10.000 m2 construita langa cea din Sanpaul, locatie care va cuprinde un depozit performant, automatizat partial, dar si o suprafata de productie.
Apetitul romanilor pentru cumparaturile online creste de la un an la altul, iar acest lucru se observa nu numai din statistici, pe care jucatorii din e-commerce le centralizeaza sub umbrela mai multor asociatii, cat mai ales din investitiile pe care le fac in logistica si depozitare. Iar faptul ca anul trecut romanii au cheltuit o medie de circa 10 milioane de euro pe zi - numai pe produse fizice - pentru un total de peste 3,5 miliarde de euro arata cat de important este acest segment pentru curieri si retaileri, care isi adapteaza procesele logistice pentru a face fata tuturor volumelor in crestere. Toate aceste provocari au fost discutate la Cluj, in cadrul conferintei Tranzit „La provocarile actuale ale pietei trebuie raspuns cu inovatie/creativitate, agilitate si parteneriate“.