Logistica
Masurile luate la nivelul UE de a reduce poluarea ii vor influenta puternic pe cei care activeaza in domeniul automotive. Se preconizeaza ca pana in 2040, sau poate chiar mai devreme, peste jumatate din totalul masinilor noi din intreaga lume vor fi alimentate numai pe baterii.
Din acest motiv, industria auto se confrunta cu cea mai importanta schimbare, trecerea la motoarele electrice in care se investesc in prezent miliarde de euro.
Marja de profit a companiilor de logistica a continuat sa scada si anul trecut, principalul factor care a afectat aceste firme fiind cresterea costurilor cu personalul, care de cele mai multe ori nu pot fi incluse la timp sau chiar deloc in contractele cu clientii. Anul trecut, din top 500 companii de logistica, 65 au inregistrat pierderi, fata de 59 in 2017, dintre care 29 s-au aflat pe lista firmelor ce au inregistrat profit in 2017. Mai mult de jumatate din top 500 companii de logistica au reusit sa creasca cifra de afaceri anul trecut, dar numai circa 200 de firme si-au crescut si profitul. Dintre acestea, circa 150 de companii au obtinut o crestere a profitului sub 100.000 de euro, iar din celelalte 50 doar CEVA Logistics a depasit un milion de euro crestere a profitului, urmata de IB Cargo cu 929.000 de euro.
Piata de curierat din Romania a depasit pragul de 854 de milioane de euro (peste patru miliarde de lei) anul trecut, aportul cel mai mare avandu-l, in continuare, comertul online. Acest lucru s-a reflectat inclusiv in profitul curierilor, care aproape ca s-a dublat (+39%) fata de 2017, ajungand la aproape 46 de milioane de euro. Pentru a se mentine competitivi, acesti jucatori au reinvestit o mare parte din profit, astfel incat activele le-au crescut de la 467 la 501 milioane de euro. Cu adevarat impresionant este faptul ca, in ciuda ineficientei si a serviciilor de cele mai multe ori depasite, Compania Nationala Posta Romana ramane principalul jucator de pe piata, urmat, ca si in anii trecuti, de FAN Courier, care a avut afaceri anul trecut de peste 147 de milioane de euro. Primele 10 companii au continuat sa genereze aproape 90% din cifra de afaceri totala si 93,8% din profit.
Construita in 2006, fabrica Hella din Timisoara a devenit curand binecunoscuta si apreciata de majoritatea producatorilor de masini importanti din Europa. Cateva milioane de componente sunt fabricate aici in fiecare an, cele mai multe fiind exportate catre producatorii de masini de top. Avand in vedere nivelul ridicat de calitate cerut in acest domeniu, fiecare angajat nou beneficiaza de o pregatire speciala, indiferent de functia din cadrul companiei. Furnizorul international se straduieste sa depaseasca industria auto in urmatorii ani si sa tina cont de tendintele pe piata auto europeana, cum ar fi electrificarea, conducerea autonoma, conectivitatea si individualizarea.
Un adevarat motor al economiei romanesti, sectorul vitivinicol resimte din plin presiunea costurilor logistice, un aspect pe care marii jucatori incearca sa il tina sub control prin diferite metode de optimizare. Am aflat de la specialistii VINCON Vrancea care este rolul activitatii de transport in cadrul companiei si care sunt influentele pe care aceasta le exercita atat in plan calitativ, cat si financiar asupra produselor si serviciilor, a activitatii companiei in ansamblu.