PIATA
Exporturile si importurile isi continua picajul
Created on Tuesday, 02 June 2020 10:53 /
Written by Beatrice Zavoeanu
In perioada 20 aprilie-19 mai 2020, importurile inregistrate de barometrul TimoCom si-au mentinut trendul descrescator inregistrat in ultimele cinci luni, in paralel cu o restrangere dramatica a exporturilor.
Pe nicio relatie legata de Romania nu s-au inregistrat cresteri ale exporturilor, dar s-au observat pe Belgia, Spania si Olanda mentineri la un nivel similar cu luna trecuta (2/98). De cealalta parte, cele mai mari scaderi s-au observat pe Bulgaria (de la 10/90 luna trecuta la 3/97), Italia (de la 7/93 la 3/97) si Ungaria (de la 6/94 la 2/98).
In ceea ce priveste intrarile de pe bursa TimoCom, singura crestere pe relatiile legate de Romania s-a inregistrat pe Spania, unde s-a ajuns la un raport de 27/73, fata de 25/75 luna trecuta. In acest timp, cele mai importante scaderi ale volumului de import s-au raportat pe Bulgaria, de la 51/49 cu o luna in urma la 25/75, Polonia (de la 30/70 la 7/93) si Ungaria (de la 15/85 la 5/95).
Vom avea nevoie in continuare de lucratori asiatici
Created on Tuesday, 02 June 2020 10:51 /
Written by Beatrice Zavoeanu
Anul trecut afirmam ca romanii plecati la munca in vest ar putea fi inlocuiti prin „importul“ de lucratori asiatici, insa nu de inalta calificare. Acum, de cand cu criza generata de coronavirus, companiile private au inceput sa spere ca, poate, din cei peste 1,2 milioane de romani intorsi in tara, o parte vor dori sa ramana aici, sa lucreze mai ales in constructii, un domeniu in care salariile, datorita relaxarilor fiscale, sunt un pic mai competitive. Am aflat insa, stand de vorba cu Mihai Tararache, managing partner al World Wide Work Company, companie specializata in recrutare de personal din Asia de Sud-Est (Sri Lanka si Vietnam), ca Occidentul va absorbi in continuare forta de munca din Romania, salariile oferite, chiar daca nu la nivelul localnicilor, fiind de neconcurat, fapt ce va genera noi locuri pentru asiatici. Ca urmare, discutiile si negocierile companiei de recrutare cu partenerii care isi doresc muncitori asiatici in constructii, HoReCa, depozitare sau manufactura si-au mentinut valabilitatea si pe perioada starii de urgenta, cu amendamentul amanarii cu putin a termenelor de pus in practica, pana la recastigarea libertatii de a calatori.
„Daca am construi macar 50% din cat ar fi nevoie, dezvoltarea tarii ar fi mult mai rapida.“
Created on Tuesday, 02 June 2020 10:50 /
Written by Petronela Badescu
In Romania exista deja numeroase proiecte de constructii in derulare si altele vizate sa fie incepute, iar numerosi analisti economici sunt de parere ca daca statul ar acorda mai multa atentie acestui domeniu intreaga economie si-ar putea reveni mai repede din criza provocata de Covid-19. Important este in primul rand sa existe fonduri pentru aceste proiecte, altfel se munceste, e drept, dar nu se incaseaza bani, ceea ce nu ajuta firmele din domeniu, mai ales intr-o perioada in care agentii economici sunt in mare parte decapitalizati. Industrial Construct are in derulare proiecte de 80 de milioane de lei, o suma nu foarte mare, dar decenta, insa numai 25 de milioane sunt disponibili. Aceasta este cea mai marte problema din Romania in domeniu, arata directorul general al firmei, Sorin Ciufudean: ca, daca nu este finantare de la cap la coada pentru un proiect, degeaba exista el si e inceput, cata vreme la un moment dat se opreste lucrul. Deci este nevoie de viziune pe termen lung, de legi clare si de atragere de fonduri europene pentru a face in sfarsit ceea ce trebuie in domeniu si ceea ce au facut celelalte tarile europene.
Constructiile bat acum transportul
Created on Tuesday, 02 June 2020 10:47 /
Written by Beatrice Zavoeanu
Atunci cand a fost infiintata in 2014, compania timisoreana Sav Pin Trans a ales ca domeniu principal de activitate constructiile, trecand pe locul al doilea transportul rutier de marfuri. La un moment dat, desi s-a dorit ca activitatile sa mearga in paralel, constructiile si-au restrans volumele, si atunci focusul s-a indreptat spre transport de marfa, inclusiv de materiale de constructii. Oscilarea intre cele doua domenii insa nu s-a oprit aici, pentru ca acum, cand piata a suferit transformari ca urmare a pandemiei de coronavirus, iar transporturile in Comunitate s-au contractat, managerul Cristian Sav e pregatit sa se reintoarca la ,,prima dragoste“, constructiile, un domeniu care a functionat chiar si atunci cand aproape toate sectoarele au fost blocate de declararea starii de urgenta. Cu atat mai mult este convins de justetea hotararii sale, cu cat implementarea OUG 114/2018 in constructii - pe care managerul ar vedea-o extrem de utila si in transportul de marfa! - a adus o transparentizare care il va ajuta sa isi faca mai bine calculele interne, sprijinindu-l in acelasi timp si in a atrage si pastra oamenii buni in firma.
Specializatele merg inainte, dar finantatorii le pot pune piedici
Created on Tuesday, 02 June 2020 10:45 /
Written by Petronela Badescu
Statisticile DRPCIV pe primele patru luni ale anului, si mai ales cele din aprilie, indica o schimbare majora, dar anticipata pe fondul crizei medicale, a structurii vanzarilor de vehicule comerciale, cu o scadere a numarului total de inmatriculari - si de camioane, si de semiremorci - si cu o pondere tot mai mare a celor pentru constructii - atat camioane, cat mai ales semiremorci. Este normal, avand in vedere faptul ca lucrarile de infrastructura, atatea cate sunt la noi, nu s-au oprit pe timpul pandemiei, dar vanzarile de vehicule din urmatoarele luni depind de finantarea care se va gasi pentru proiecte si de atitudinea firmelor de leasing, care in ultimul timp au fost mai reticente - si daca asta nu se va schimba in perioada urmatoare intreaga economie ar putea avea de suferit.
Page 4 of 232